Det koreanska varvsföretaget Daewoo får i uppdrag av Maersk Line att bygga ytterligare elva containerfraktsfartyg, med kapacitet på 19 630 teu var. Leveranser ska ske under 2017 och 2018, och Maersk Line har option på ytterligare sex.
Maersk Line fortsätter att storsatsa på den växande marknaden för containerfrakt med allt större fartyg. Efter att 2011 ha beställt 20 så kallade Triple E-fartyg, med kapacitet på 18 000 teu var, lägger den danmarksbaserade containerfraktsjätten nu ännu en storbeställning hos sin koreanska hovleverantör Daewoo, även känd som DSME.
Den nya storleksklassen, som bär 19 630 teu, kallas för andra generationen av Triple E. Enheten teu motsvarar en tjugo fot lång standardfraktcontainer.
Maersk Lines flotta av egna och chartrade containerfartyg har sammanlagd kapacitet på 3 miljoner teu. De nu beställda elva fartygen motsvarar, mätt i fraktkapacitet, drygt hälften av rederiets utestående beställningar av fartyg för köp eller chartring.