Utbudet av direkt containerfrakt mellan Göteborg och Sydostasien stärks när Maersk Line i höst öppnar sin andra veckovisa linje. Varje lördag får Göteborg besök av stora fartyg vars rutt omfattar bland annat Suez, Ningbo och Shanghai.
Den danska rederijätten uppger att rutten kommer att trafikeras av moderna fartyg med plats för cirka 8 000 tjugofotscontainrar (teu). I Göteborg går de till APM Terminals anläggning, som enligt Göteborgs hamn är den enda terminalen i Sverige som kan hantera containerfartyg i den viktklassen.
Detta blir Göteborgs tredje veckovisa direktslinga till Asien. Av de två tidigare ägs den ena även den av Maersk, den andra av rederialliansen G6.
I östlig riktning går den nya turen från Göteborg till Rotterdam, Suezkanalen, Salalah (Oman), Jebel Ali (Förenade arabemiraten) och därefter i tur och ordning de kinesiska hamnarna Nansha, Qingdao, Ningbo och Shanghai.
Vägen tillbaka från Shanghai till Göteborg går i sin tur via rutten Nansha, Yantian (Kina), Tanjung Pelepas (Malaysia), Colombo (Sri Lanka), Suez, Felixstowe och Bremerhaven.
Passagen via de arabiska hamnarna är inte minst tänkt att svara mot svensk export till Mellanöstern.
Göteborgs hamn väntar sig att den svenska exporten på linjen kommer att bestå mestadels av av papper, sågade trävaror, industrikomponenter och stål. Importen väntas utgöras främst av konsumtionsvaror som kläder, möbler, elektronik och livsmedel.
Skandinaviska Maersk Line har cirka 270 anställda och huvudkontoret i Göteborg. Globalt har Maersk Line över 500 fartyg och närmare 1,9 miljoner containrar. Terminalbolaget APM Terminals tillhör samma koncern som rederiet.
Läs även vår text från när G6 etablerade sin linje på våren 2012: Göteborg fick ny direktlinje till Sydostasien.