REPORTAGE: På bästa skyltfönsterläge längs med E22 i Bromölla har truckföretaget Ottosson Truck plats att växa. Samtidigt är man beredd på att de närmaste två åren kan bli utmanande.
Visst kan det kännas tufft att ryckas upp från sina geografiska rötter — fråga bara Bengt Joelsson, vd för Ottosson Truck. Efter att själv ha arbetat för det blekingska truckföretaget sedan 1988 — som legat i den lilla orten Norje sedan starten 1969 — medger han att det kändes en smula vemodigt när företaget tidigare i år lämnade Norje och flyttade huvudkontoret till skånska Bromölla.
Ändå fanns det ingen tvekan om att genomföra flytten.
— Framförallt låg vi lite avsides till i Norje vad gäller transporter och exponering. Det gjorde att vi under en lång tid funderat på en flytt, men det var först när vi för fem år sedan fick nya ägare som vi på deras uppmaning tog det definitiva beslutet, säger Bengt Joelsson och fortsätter:
— När vi började titta oss runtomkring efter ett nytt läge råkade den här tomten i Bromölla bli ledig. Vi insåg att den var optimal för oss och köpte den.
Enligt Bengt Joelsson finns det flera fördelar med den nya tomten.
— För det första är den placerad längs med E22 med bra på- och avfarter, vilket gör att vi ligger mycket bättre till för våra transporter. Dessutom hamnar vi på ett riktigt fint skyltfönsterläge där vi syns jättebra för alla som kör förbi. Här får vi också bättre tåg- och bussförbindelser, vilket gör det lättare för oss att kunna rekrytera nya medarbetare och få hit praktikanter från gymnasieskolorna i trakten.
Plats att växa
Den nya tomten är på cirka 19 000 kvadratmeter, medan själva byggnaden — som innehåller kontor, visningshall, verkstad samt reservdelslager — är på 3 000 kvadratmeter. För Ottosson Truck, som idag har 29 anställda medarbetare, innebär det att man nu har gott om plats att växa.
— Vi har lagt byggnaden så att vi har vårt visningsrum ut mot vägen. Samtidigt har vi möjligheter att expandera fastigheten ordentligt åt andra hållet, in mot byn, och exempelvis bygga till ytterligare en verkstad.
Ottosson Truck ägdes fram till 2018 av grundaren Sven-Eric Ottosson och hans familj. Företaget köptes då av likaledes familjeägda Vara Maskinimport, som förutom Ottosson Truck även består av maskinföretagen Hüllert Maskin och Svenska Jekko.
Medan Hüllert Maskin säljer så kallade teleskoplastare — det vill säga materialhanteringsmaskiner försedda med en teleskopisk bom— så säljer Svenska Jekko komplexa och specialanpassade minikranar.
Bra synergieffekter
Bengt Joelsson lyfter fram minst två fördelar med att företaget förvärvades av just Vara Maskinimport.
— Att de precis som våra förra ägare är familjeägda har varit väldigt viktigt och bra för oss. Det har underlättat relationen mellan oss, som är enkel och familjär, säger han och fortsätter:
— Dessutom skapas det bra synergieffekter mellan oss tre koncernbolag, eftersom vi alla hanterar produkter som handlar om att lyfta saker. Det gör att vi bland annat kan samverka på eftermarknaden. Till exempel kan vi här i Bromölla sälja en truck i Umeå och få hjälp av Hüllert Maskins nätverk av servicetekniker i den regionen, där vi själva inte har några tekniker. Omvänt kan vi sköta eftermarknaden i vår region åt de andra bolagens maskiner. Vi kan också hjälpa varandra en del på säljsidan.
Enligt Bengt Joelsson är leveransen av en kvalitativ eftermarknad med service och reservdelar en väsentlig del av företagets DNA.
— Kan vi inte garantera och leverera en bra service- och eftermarknad i en viss region så säljer vi inga truckar där — så är det bara. Men har vi inget eget folk för en bra eftermarknad på en viss ort i landet så försöker vi alltid hitta något företag att samarbeta med.
Ensam generalagent
En annan högst väsentlig del i historiken och utvecklingen för Ottosson Truck är samarbetet med sydkoreanska Hyundai Forklifts. För tolv år sedan fick man delad agentur för Hyundai-truckarna, och från och med 2015 är man ensam generalagent.
— Det har inneburit en stor förändring för oss. Vi har alltid varit ett lokalt förankrat företag, men i och med agenturen så fick vi fler geografiska områden än Blekinge, nordöstra Skåne och södra Småland att arbeta på. Idag har vi hela Sverige som arbetsfält, även om vi låter det växa i lagom takt, säger Bengt Joelsson och berättar att man 2015 köpte företaget All-Truck i Norrköping och idag också har säljkontor i Helsingborg, Karlstad och Vara.
Utbudet av Hyundai-truckar består av eltruckar i storleksklassen 1,5-5 ton och dieseltruckar med lyftkapaciteten 2,5-25 ton. Enligt Bengt Joelsson utvecklar nu Hyundai en eltruck med kapaciteten 8 ton, som om allt går i lås ska börja produceras i slutet av nästa år alternativt i början av 2025.
”Dieseltruckarna kommer försvinna”
— Kunderna efterfrågar i allt högre grad eltruckar med samma lyftkapacitet som på dieselsidan, det är dit utveckligen går. Planen är att vi ska ha samma produktutbud för eltruckarna som med dieseltruckarna, som ju på sikt kommer att försvinna, säger Bengt Joelsson och berättar att tillverkningen av Hyundai-truckarna sker i den sydkoreanska staden Ulsan, medan Europakontoret ligger i Belgien.
— Faktum är att sydkoreanerna är väldigt lyhörda för våra synpunkter, som vi i vår tur får från våra kunder, vilka enligt Bengt Joelsson främst består av små och medelstora företag inom tillverkningsindustrin.
— Bland kunderna finns till exempel en rätt stor andel underleverantörer till fordonsindustrin. Vi har också exempelvis Saab i Karlskrona och pappersbruket Sylvamo, som ligger på synhåll från oss här i Bromölla, som kunder.
Däremot återfinns nästan inga e-handelslager eller logistikanläggningar i företagets kundkrets.
— Nej, vi håller oss främst till den tillverkande industrin. Vår styrka är att kunna erbjuda kvalitativa motviktstruckar som vi i regel alltid specialanpassar för kunderna.
Rymlig verkstad
Anpassningen av de nya maskinerna består av allt från montering av gaffelvagnar till specialbyggda förarplatser — något som sker uteslutande i den nya, rymliga verkstaden i Bromölla. Där anpassar och servar man också de andra produkter som ingår företagets utbud. Förutom de maskiner som systerbolagen säljer handlar det bland annat om fyrvägstruckar från Combilift, stödbenstruckar från Abeko och dragtruckar från Tecna.
— Det är produkter som kompletterar våra Hyundai-maskiner på ett väldigt bra sätt, säger Bengt Joelsson, som berättar att Ottosson Truck växte stadigt vad gäller omsättningen fram till 2021.
— Det året landade omsättningen på drygt 90 miljoner kronor. Sedan fick vi, precis som alla andra, problem med leveranserna. Det slog direkt på intäktssidan. För 2022 siktar vi på att nå cirka 70 miljoner kronor och hoppas nu på att kunna växa ytterligare framöver.
”Viss avmattning”
Som de flesta andra företag känner också Ottosson Truck av lågkonjunkturen och osäkerheten till följd av Ukraina-kriget, vilket gör att man är försiktiga med att nämna några konkreta tillväxtmål.
— Många av våra kunder i byggbranschen har det väldigt kämpigt, medan det finns andra — däribland solcellstillverkare — där det går bättre. Och visst har vi kunnat notera en viss avmattning i efterfrågan, säger vd:n Bengt Joelsson och avslutar:
— För vår del, som nyligen har genomfört en stor och kostsam flytt, kommer vi nog att ha ett par utmanande år framför oss. Med en svagt vikande marknad och en ökad kostnadsmassa lär det nog ta den tiden innan vi får ut full effekt av flytten hit. Samtidigt ser vi positivt på framtiden och de möjligheter som flytten hit innebär.
————————————————————————————————————————————–
FAKTA OTTOSSON TRUCK/HYUNDAI
Grundat: 1969
Placering: Bromölla
Verksamhet: Försäljning och service av truckar och maskiner
Omsättning: 93,5 MSEK (2021)
Antal anställda: 29 st