Luleå hamn har påbörjat ett fyraårigt arbete för att dess järnvägsspår ska kunna bära samma tyngd som Malmbanan. På sikt är hamnens vision att få anslutning till Malmbanan, och att till 2020 fördubbla hamnkapaciteten till 20 miljoner ton per år.
– Renoveringen av järnvägsspåren är en grundförutsättning för en fungerande hamn, men den ger oss också förutsättningar att utnyttja nya markområden och att ansluta dem till Malmbanan, säger Luleå hamns anläggningschef Jeanette Lestander.
Hamnledningen räknar med att det kommer att kosta allra minst 40 miljoner kronor att höja spårens bärighet från dagens 22,5 ton till 30 ton per hjulaxel, detsamma som Malmbanan har. Hamnen har cirka 8 000 meter järnvägsspår.
Idag är SSAB och LKAB Luleå hamns stora kunder. Även andra aktörer, såsom gruvföretagen Kiruna Iron och Jokkmokk Iron, räknas till de potentiella kunderna bland de nya gruvprospektörerna. Bolaget Northland Resources har beslutat att skeppa malm från Narvik, i andra änden av Malmbanan.
I ett dokument har hamnledningen målat upp sin egen bild av hur den önskar sig att allt ska se ut år 2020. Där har inloppet till hamnen muddrats för större djup, och muddermassorna i sin tur blivit nya landytor. Och järnvägen har alltså länkats ihop med Malmbanan.
Allt sammantaget ska det ge hamnen kapacitet att hantera 20 miljoner ton gods per år. Förra året hanterades cirka 9 miljoner ton gods i Luleå hamn, varav drygt 60 procent var järnmalm som skeppades ut från malmhamnen på Sandskär.
Huruvida visionen blir verklighet beror på en rad yttre omständigheter. Inom EU pågår en process med att utse ”corehamnar”, en lista till vilken Luleå hamn är nominerad tillsammans med fyra andra svenska hamnar. En utnämning bedöms kunna ge goda chanser till EU-pengar för exempelvis muddringen. Muddringen skulle även kunna ha goda möjligheter till statligt stöd när Trafikverket i vår presenterar en nationell plan. Till omständigheterna som påverkar utvecklingen hör även geotekniska aspekter, och miljötillståndsprocessen.
Men kanske främst avgörs framtiden av gruv- och stålföretagens efterfrågan.
– Naturligtvis är industrins beslut viktiga, säger Jeanette Lestander. Hamnen finns ju här för att det finns ett behov av den.
Alexander Kristofersson
[Text uppdaterad den 14 november 2012.]