Det var ett axelbrott som låg bakom urspårningen vid Södra station i november förra året, inte försummelser i banunderhållet. Loket har följt sitt underhållsprogram, enligt Green Cargo. Men vid den senaste kontrollen ser det ut som man missat en spricka i en av hjulaxlarna.
Urspårningen vid Södra station i november förra året orsakade ett stopp för all tågtrafik förbi Stockholm under nästan ett dygn och fortsatta störningar i trafiken under en vecka.
Olyckan blev också inledningen till en lång debatt om spårunderhållet på de svenska järnvägarna. Nu visar det sig att urspårningen berodde på ett axelbrott på det Rc-lok som användes.
Under 1980-talet var det inget ovanligt fel på loken, och numera finns ett noggrant underhållsprogram som bland annat innebär att hjulaxlarna undersöks med ultraljud efter 100 000 km.
Av allt att döma har man missat sprickindikeringen vid senaste kontrollen. ”Förmodligen är det den mänskliga faktorn som ligger bakom” skriver Green Cargo i sin pressrelease.
Green Cargo uppger att det är första gången på 13 år som det inträffat ett axelbrott på ett Rc-lok. Som en jämförelse inträffade det åtta axelbrott på den typen av lok under åren 1979 och 1999. Green Cargo kommer nu att utveckla en förbättrad provning av axlarna uppger Green Cargos säkerhetschef Håkan Sjöström.