Västsvenska Alelion presenterade sina egenutvecklade litiumjonbatterier för truckar som en världsnyhet på Logistik och transport. Batterikonstruktionen är gjord för att fungera som en ersättare till blysyrabatterier i mindre lagertruckar.
Litiumjonbatteriet ger god möjlighet att ladda trucken på kafferasten, och det är inte minst därför som köparen redan på ett år ska kunna räkna hem sin investering i den nya batterilösningen, enligt Alelion.
– Det är enklare att använda, det ökar produktiviteten och ju oftare du laddar desto bättre är det för batteriet, säger företagets affärsansvarige Michael Sarbaek när Transportnytt möter honom i företagets monter på mässan Logistik och transport i Göteborg.
Alelion använder litiumjonteknik, densamma som i mobiltelefonbatterier. Det gör att batterierna klarar betydligt fler laddcykler än dagens blysyrabatterier innan de är förbrukade. De tar inte skada av att laddas ur helt. Litiumjontekniken har också fördelen att de inte utvecklar knallgas under laddningen som blybatterier gör.
– Vi utlovar att batterierna håller i allra minst fem år, säger Michael Sarbaek, som inte tycker sig se tekniska hinder för överenskommelser där tillverkaren står för ännu längre utfästelser.
Och möjligheten till täta laddningar leder i sin tur till att batteriet ska kunna klara sin uppgift. Man pluggar in kontakten i en vanlig 230 volts väggkontakt, under plockningen eller rasten. Det ger trucken tillräckligt med energi för att den ska rulla lite extra. Med nattens fulla laddning som grund klarar den därmed hela arbetsdagen.
– Om din truck idag har ett batteri på 375 amperetimmar kan det motsvaras av exempelvis 100 amperetimmar med vårt system, säger Michael Saraek. För att bedöma rätt storlek loggar Alelion den verkliga strömförbrukningen i kundens truckar under en tid med de gamla batterierna.
Att anpassa sitt batteri för truckar innebär en ny tillämpning för Alelion, och Michael Sarbaek framhåller nyttan med att trucken bär sin laddare med sig som inbyggd del i batterisystemet. Enligt honom är företaget först på världsmarknaden med serietillverkning av det sammantagna konceptet: rent litiumjonbatteri för truckar, med ombordladdning.
Andra fordonstyper har dock drivits av företagets litiumjonbatterier i ett par år. De sitter bland annat i företaget Kalmars flygplansdragarfordon, och de driver 70-tal specialbyggda exemplar av Fiat 500 som blivit populära i offentliga verksamheter.
Hela batterisystemet är utvecklat av Alelion. Det gäller kemin i cellerna såväl som den elektroniska styrningen av dem, och inte minst infästningssystemet. Batterilådan sänks ned i ett passande tråg, och hålls på plats med hjälp av bland annat rejäla magneter på batterikroppen. I tråget läggs även vikter upp till truckens specifikation. Det gör det möjligt för att ersätta blysyrabatterierna i befintliga truckar med litiumjonbatterier.
En plastpuck med lysdioder visar med grönt eller rött ljus vilken laddningsnivå batteriet har. Den kan fästas med magnet där den syns både inifrån och utifrån. Alelion är ett av de nystartarföretag som grundats i Västsverige i samband med Saabkrisen, med riskkapital delvis från statliga Fouriertransform. Företaget ligger i Nödinge, norr om Göteborg, och har 14 anställda.