Enligt rederiet är en vilseledande tulldeklaration del av förklaringen till branden i februari förra året på containerjätten Cosco Pacific.
Branden ombord på containerfartyget Cosco Pacific orsakades av en last av litiumbatterier som självantänt. Det Kina-flaggade jättefartyget som lastar 10 000 teu ligger nu stilla för utredning men incidenten har redan skapat förseningar på rutten.
I regelverket International Maritime Dangerous Goods Code, IMDG Code, klassas batterier som farligt gods, oavsett vilket typ av kemisk sammansättning de innehåller, alkali, blysyra, litium med mera. Det betyder att de måste lastas med särskild hänsyn till brandrisken.
I ett meddelande till sina kunder strax efter incidenten förklarade Cosco Shipping att ägaren av batterilasten var Wan Hai Lines och att de tre containrarna deklarerats som reservdelar och tillbehör.
Elden bröt ut tidigare i januari när Cosco Pacific var på väg från Port Klang i Malaysia till Nhava Sheva Port i Indien. Besättningen lyckades dämpa branden med hjälp av kolsyresläckare och ingen människa skadades. Cosco Pacific omdirigerade till Colombo för närmare inspektion och omfattningen av skadorna har ännu inte rapporterats. Allt enligt World Maritime News.