Tvådagarsevenemanget Transportforum i Linköping behåller sin ställning som landets största logistikkonferens med åtminstone 1600 besökare, 400 föreläsare och nästan 100 seminarier om infrastruktur, godstrafik och trafikplanering.
Transportforum som varje år arrangeras av Statens väg- och transportforskningsinstitut (Vti) fyller utan problem Linköpings stora kongress- och konsertanläggning. Även länsmuseet intill måste tas i anspråk av konferensen.
Infrastrukturminister Anna Johansson invigningstalade 10 januari. Hon inledde med klimatutmaningen, sedan kom hon in på automation, digitalisering och mobilitet, bland annat då de stora satsningarna på självkörande fordon.
Visionen är att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Anna Johansson framhöll hur viktiga transporterna är för näringslivet och för att regeringens jobbmål ska kunna uppfyllas.
Varken järnvägsunderhåll eller infrastrukturpropositionen, den långtidsplan som regeringen nyligen presenterat, fick plats i det inledande talet. Den punkten bröts ut till en egen välbesökt session med den nyutsedda statssekreteraren Mattias Landgren.
Landgren gjorde en rapp lägesbeskrivning som man kan sammanfattas med att propositionen betyder att 100 nya miljarder går trafikinfrastrukturen vilket innebär ett rejält lyft av underhållsanslagen, och att det nu är Trafikverket som har bollen. Myndigheten konkretiserar propositionen med en åtgärdsplan där förslag till satsningar pekas ut. Sedan är det dags för riksdagen att ta ställning till hela paketet. Läs mer här.
Mattias Landgren framhöll också sin bakgrund inom den fackliga rörelsen och markerade att han såg fram emot en nära dialog med näringslivet:
– Jag vet vad intresseorganisationer kan bidra med. Ett budskap som tycktes falla ut väl i församlingen där industri och näringsliv var väl representerat. Sessionen leddes av Skogsindustriernas Karolina Boholm.
Efter statssekreteraren var det dags för Per Bondemark, Näringslivets transportråd, att återigen påminna om i vilket dåligt skick många av järnvägarna i landet befinner sig i. Urspårningar och järnvägsbroar med otillräcklig bärighet och bansträckor med reducerad hastighet är några exempel, vilket skadar exportindustrin.
Mats Udikas