Tunga aktörer föreslår alternativa sätt att finansiera byggnation och underhåll av transportinfrastrukturen.
I en ny rapport från arbetsgivarorganisationen Almega och branschorganisationen Tågföretagen föreslås nya, privata sätt att finansiera uppbyggnaden av den svenska transportinfrastrukturen.
Enligt rapporten behöver dagens modell — där det offentliga har ett odelat ansvar — kompletteras med fler inslag av privat kapital, risktagande och kompetens.
– Fler projekt bör även läggas i separata bolag och finansieras med lånat kapital och olika typer av brukaravgifter eller tillgänglighetsersättningar, säger Almegas vd Ann Öberg i ett skriftligt uttalande.
Varianter på detta upplägg är vanliga utomlands, uppger aktörerna bakom rapporten, så även i våra nordiska grannländer där man har genomfört flera stora väg-, bro- och tunnelprojekt.
– Alternativa upplägg öppnar för effektivitetsvinster i form av kortare byggtider, minskad risk för fördyringar samt effektivare förvaltning. Intresset för projekttypen är också brett bland aktörer som byggföretag, banker och infrastrukturfonder, kommenterar utredaren Fredrik Bergström.
Här kan du läsa rapporten i sin helhet.