Affärsidén om att leverera mat till kunder på 20 minuter höll inte.
Stockholmsbaserade budföretaget Vembla har länge haft kapitalbrist och tidigare i somras tvingats stänga butiker och varsla anställda. Nu har bolaget försatts i konkurs.
Enligt uppgifter till Dagens industri har det inte gått att få in de pengar som behövts.
— Att ha en affärsidé runt ‘quick commerce’ är dyrt att driva i uppskalningsfas. Under våren reste man kapital, men när det behövdes mer har det inte gått att att få de pengar som behövs från befintliga och nya aktieägare. Det har säkert att göra med att förutsättningarna för många bolag har förändrats gällande kapitalanskaffning, säger Vemblas styrelseordförande Magnus Johansson till Dagens industri.
Sedan starten 2019 uppges Vembla ha tagit in drygt 50 miljoner kronor i externt kapital. I somras gick även 360 småsparare in med totalt 5 miljoner kronor i bolaget genom plattformen Pepins.
Vembla hade som affärsidé att inom 20 minuter leverera mat hem till kunderna, där man har konkurrerat med aktörer som Foodora och Kavall. Innan sommarens nedskärningar hade företaget 20 medarbetare på huvudkontoret och 50–60 ute i verksamheten.