En ny rapport visar att 50 000 nya lastbilsförare behövs i Sverige de kommande tio åren.
Rapporten har gjorts av den oberoende organisationen TYA (Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd), vars enkät besvarades av 928 åkeriföretag.
Enligt rapporten behöver 41 procent av åkerierna behöver nyanställa, vilket på helåret innebär att behovet är 6 400 förare. Utvecklingen gör att TYA:s långsiktiga bedömning är att det behövs 50 000 nya lastbilsförare i Sverige de kommande tio åren.
– Om det här fortsätter är vi snart tillbaka på 2018 års nivå. Då var bristen på förare så stor att många godstransporter fick ställas in, vilket påverkade både industri och handel negativt, säger Lena Törnstrand, projektledare på Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, i ett pressmeddelande.
55 procent av företagen uppger att det är svårt att hitta förare. Samtidigt är det enligt TYA ingen brist på intresse bland landets unga – tvärtom. Gymnasiets transportprogram har i dag två sökande till varje plats. TYA uppger att man länge har flaggat för att det behövs fler utbildningsplatser, både på gymnasiet och vuxenutbildningen, men även fler insatser från Arbetsförmedlingen.
– Här har samhället en chans att möta det enorma intresse som finns för yrket. Vi ser att allt fler kvinnor vill bli lastbilsförare, och vi skulle kunna fånga upp de nya svenskar som kört lastbil i sitt hemland, kommenterar Lena Törnstrand och fortsätter:
– Det är också en utbildning som leder till arbete. Av de transportelever som tog examen förra året fick drygt 80 procent jobb direkt. Det borde vara en självklarhet att öka antalet utbildningsplatser.