I slutet på september drabbades ett av världens största containerrederier av en omfattande cyberattrack. Fem dagar efter incidenten klagade kunder fortfarande på problem med bolagets IT-system.
Helgen den 26-27 september drabbades bland andra franska containerrederiet CMA-CGM av en omfattande cyberattack mot bolagets hemsida och en rad IT-baserade service- och stödfunktioner.
Fem dagar efter cyberattacken rapporterade flera branschmedier att CMA-CGM fortfarande jobbade med att återstarta och återställa IT-system. Det rapporteras också om växande kritik från kunder om att de alternativa bokningssystemen fungerat otillfredställande.
Från CMA-CGM:s sida upprepade man dock budskapet att både de ordinarie och de alternativa vägarna för att göra bokningar fungerade. Utöver det ordinarie systemet kan CMA-CGM:s kunder göra bokningar manuellt, det vill säga genom ett ifyl.lt Excel-formulär bifogat i ett mejl.
Läs även: Omfattande cyberattack i transportnäringen
Pierre Kjellin
Tel: 070-334 50 09