TRUCKÅRET 2023. Efter två rekordår sjönk truckförsäljningen rejält förra året. Jungheinrichs vd Carsten Duus undviker dock att prata om panik: ”snarare är vi nu nere på en normal nivå”.
Sedan några år tillbaka råder viss eftersläpning i den statistik över truckförsäljningen som branschorganisationen Maskinleverantörerna tillhandahåller. Så hör i början av året finns därför endast siffror för det första halvåret 2023 tillgängliga.
Det är dock siffror som talar sitt tydliga språk. Under förra årets sex första månader såldes totalt 4 099 truckar i Sverige, vilket är en minskning med 34 procent jämfört med motsvarande period 2022.
Rejäl nedgång
Enligt Carsten Duus, som förutom att han är vd för Jungheinrich i såväl Sverige som Danmark också är ordförande för trucksektionen inom Maskinleverantörerna, har försäljningen för 2023 därefter fortsatt på samma sätt. Det gör att siffran för helåret 2023 väntas landa på cirka 8 000 sålda truckar, vilket i sin tur kan jämföras med helårsförsäljningen för 2022 — som landade på 11 108 truckar.
I korthet: en rejäl nedgång.
”Ingen orsak till panik”
— Under 2021 och 2022 hade vi all time high för truckförsäljningen i Sverige — vi har aldrig haft så höga siffror som då. När vi nu pratar om en minskning på omkring 34 procent så kanske det låter dramatiskt, men jag tycker inte det finns någon orsak till panik. Snarare är vi nu nere på ett mer normalt läge vad gäller försäljningen, säger han och utvecklar:
— Under coronapandemin var det ju en jättetillväxt inom framförallt retail, men också inom logistik och industrin, och den tillväxten har inte fortsatt på samma sätt under 2023. Många företag fyllde därför upp sina truckbehov under 2021 och 2022, och har sedan inte behövt byta ut eller öka antalet truckar under 2023.
Leasingtiden förlängs
Enligt Carsten Duus är Sverige till stor del en leasingmarknad, och i osäkra tider är det många företag som antingen förlänger leasingtiden på sina truckar — eller så kanske man inte byter ut lika många truckar som man annars skulle ha gjort.
— Det vanligaste är att man har fem år som leasingperiod, och nu kanske man förlänger det med ett eller två år. Och om man egentligen skulle behöva byta ut 20 truckar så kanske man bara byter ut 16 stycken. Det påverkar såklart försäljningen, även om jag inte ser någon jätteminskning vad gäller det totala truckberoendet hos företagen.
Sticker ut
Två trucktyper sticker ut lite extra när det gäller den minskade försäljningen under 2023: motviktstruckar med förbränningsmotor och plocktruckar.
— När det gäller plocktruckarna så används de mycket inom retail och webbhandeln, och de hade ju enorma behov av sådana truckar 2021 och 2022. Nu har de affärsområdena backat med kanske 25-30 procent i Sverige, vilket förstås innebär att de inte längre har samma behov av nya plocktruckar. Men återigen — det är ett mer normalt läge nu, säger han och fortsätter:
— Och vad gäller dieseltruckarna så håller de ju på att dö ut. Gasolen har redan nästan försvunnit, och nu försöker alla att undvika diesel där man kan — även när det gäller de tyngre truckarna. Vi på Jungheinrich har nu helt slutat att tillverka dieseltruckar, och flera av våra konkurrenter gör likadant.
Mer flexibilitet
En övergripande trend inom truckförsäljningen det senaste året är enligt Carsten Duus att kunderna efterfrågar mer flexibilitet när det gäller truckflottan. Många kunder har börjat inse att det inte alltid är nödvändigt att köpa nytt, utan att det ofta fungerar lika bra med begagnade truckar.
— Att alltid köpa nytt är dyrt, och det är heller inte alltid nödvändigt. Därför tror jag att många kommer att välja ett mer hållbarhetstänk, där man behåller truckarna längre eller väljer att köpa in en viss andel begagnade truckar till sin flotta. Det handlar dels om att få ned kostnaden, men också om att leva upp till en profil av hållbarhet, som alla företag måste göra idag.
Sverige ligger efter
En annan trend som varit på gång länge är autotruckar, där Carsten Duus dock menar att Sverige ligger efter såväl Danmark som övriga Europa.
— På den svenska marknaden finns det ofta ett motstånd mot autotruckar, särskilt från facket och truckförarna. I Danmark är det tvärtom ofta facket som kräver att företagen ska automatisera. Där anser facket att det är orimligt att använda så många truckförare som man gör.
Enligt Carsten Duus är det svårt att säga exakt vad det svenska motståndet mot autotruckar beror på, förutom en allmän motvilja mot modernisering och en oro för förändringar.
Tänker för traditionellt
— Det handlar inte bara om ett motstånd mot autotruckar, det kan också vara annat när det gäller automatisering generellt, säger Carsten Duus och tillägger:
— I Sverige tänker vi för traditionellt och för mycket på hur vi brukar att göra, istället för att tänka nytt och på så sätt bli mer konkurrenskraftiga gentemot andra länder, säger Jungheinrich-vd:n Carsten Duus och berättar att för Jungheinrichs del så har 2023 varit ett ”fantastiskt år”:
— Vi är supernöjda med 2023. Bland annat så har motviktsdelen gått fantastiskt bra. Där har vi inte varit superstarka tidigare, men nu har vi äntligen fått igång den sektorn. Och när det gäller automationen så är pipelinen där större än tidigare år, även om den inte är lika stor som i övriga europeiska länder.
Två trender
Carsten Duus passar på att lyfta två ytterligare trender inom truckbranschen.
— Det ena är att kunderna idag kräver mycket mer expertkunskaper av oss som truckföretag. Vi förväntas kunna erbjuda kunderna exempelvis material flow analysis och sustainability management. Så var det inte riktigt förr, säger han och avslutar:
— Det andra är att kunderna har infört mer controlling och därför kräver mer data av oss. De vill till exempel kunna följa laddtider i realtid, ha fleet management och så vidare. Tidigare räckte det att visa upp ett excel-ark och berätta lite kort om hur det gått med truckarna. Det räcker inte längre.