Sänkningen av reduktionsplikten orsak till halvering av andelen biodrivmedel.
Branschorganisationen Drivkraft Sverige rapporterar att andelen biodrivmedel i landets fordon har minskat kraftigt.
Under helåret 2023 låg andelen biodrivmedel på 26,6%.
Under januari månad 2024 hade andelen sjunkit till 14,2 %.
Enligt Drivkraft Sverige beror minskningen på att reduktionsplikten för diesel och bensin sänktes drastiskt vid årsskiftet.
Branschorganisationen påpekar att den minskade reduktionsplikten kommer att leda till koldioxidutsläppen från vägtransportsektorn ökar och att Sveriges miljömål och åtaganden inom EU till 2030 blir svåra att nå. Man föreslår därför ett nytt alternativ till reduktionsplikten.
— Vi föreslår att reduktionsplikten ersätts av ett omställningssystem som är teknikneutralt, inkluderar alla förnybara energibärare som flytande biodrivmedel, biogas, el, och elektrobränslen och är i linje med redan gällande regelverk inom EU, säger organisationens hållbarhetschef Anders Norén i ett pressmeddelande.
Han tillägger:
— Systemet vi föreslår kommer att kunna leverera kostnadseffektivt över tid. Det är viktigt att såväl fortsatt elektrifiering som ökad andel biodrivmedel premieras för att omställningen från fossilt till fossilfritt ska ske så effektivt som möjligt. Ett omställningssystem bör även inkludera nya drivmedel som i dag är i sin linda, såsom vätgas och elektrobränslen. Vi behöver flera alternativ för olika trafikslag och applikationer vid olika tidpunkter, avslutar Anders Norén.