Så mycket billigare har det blivit att tanka efter regeringens sänkning av reduktionsplikten.
Den 1 januari sänktes den omdebatterade reduktionsplikten till 6 procent för såväl bensin som diesel — detta efter att tidigare ha legat på 30,5 procent för diesel och 7,8 procent för bensin.
Syftet med sänkningen av reduktionsplikten — som anger hur mycket biobränsle som drivmedelsbolagen måste blanda i bensinen eller dieseln — är enligt Tidöpartierna att få ned bränslepriset.
Kritikerna menar att å sin sida att den sänkta reduktionsplikten leder till ökade koldioxidutsläpp och att färre elfordon kommer att säljas.
Lägre pris vid pumpen
Sänkningen ledde direkt till billigare priser vid pumpen: tisdagen den 1 januari hade samtliga större drivmedelsbolag sänkt sina rekommenderade riktpriser.
För Cirkle K:s del var minskningen 4,27 kronor/liter för diesel och 1,15 kronor/liter för 95-oktanig bensin. OKQ8 hade å sin sida sänkt sina priser med 4,39 kronor/liter för diesel och 1,07 kronor/liter för den 95-oktaniga bensinen.
Det betyder att dieseln under årets första dagar kostade cirka 18 kronor litern och bensinen drygt 17 kronor litern.
Prissänkningen den 1 januari var lägre än den som regeringspartierna utlovade inför valet 2022. Då pratade man om en minskning med 10 kronor/litern för dieseln och 5-6 kronor/litern för bensinen.
Sänkt skatt
Utöver den sänkta reduktionsplikten har regeringen också aviserat sänkt diesel- och bensinskatt under 2024 — med 0,43 kronor respektive 1,64 kronor.
För dieselns del äts dock skattesänkningen upp av den årliga indexuppräkningen. Det betyder att dieseln i praktiken får en skattehöjning med 15 öre per liter, medan bensinskatten däremot sänks med 75 öre per liter.