Berörs ditt gods av Hanjinhärvan? Hör av dig till ditt försäkringsbolag direkt, rekommenderar Niklas Bengtsson, ordförande för branschorganisationen Svensk försäkrings sjöutskott.
I en lägessummering på måndagen, den 12 september, återger Svensk försäkrings sjöutskott att uppskattningsvis mer än en halv miljon teu ligger på Hanjins fartyg eller köar i hamnar för att de skulle ha lastats ombord. Till bakgrunden hör att många hamnar vägrar ta emot fartygen eftersom det råder oklarhet om vem som skulle betala för hanteringen efter Hanjins konkurs. Värdet av godset på fartygen har uppskattats till motsvarande 120 miljarder kronor, och antalet containrar med svensk import- eller exportanknytning har uppskattats till flera tusen.
I försäkringsfrågan är en av utmaningarna att villkoren varierar.
— Sjöutskottets uppfattning och rekommendation är att varje last och situation bör hanteras individuellt. Det finns inget enkelt svar som passar alla omständigheter, säger sjöutskottets ordförande Niklas Bengtsson.
– De försäkringstagare som har gods ombord eller på annat sätt har gods som berörs av denna konkurs rekommenderas att omedelbart kontakta sin försäkringsgivare eller sin försäkringsförmedlare och rådfråga hur deras specifika försäkringsavtal eventuellt omfattar de extrakostnader eller dylikt som kan uppstå.
De skador som varuägare drabbas av, i samband med problemen kring Hanjin, kan vara av många olika slag. Förseningar omfattas vanligen inte av transportförsäkringar, men villkoren kan variera. Varor med begränsad hållbarhet riskerar att ta skada av dröjsmålet, och gods som blir stående i hamnarna utsätts för större stöldrisk.
Svenskt import- och exportgods kan omfattas vanligen antingen av svenska eller internationellt antagna engelska transportförsäkringsvillkor. Rätt till ersättning uteblir normalt, enligt båda standardregelverken, i undantagsfallet att en skada, förlust eller kostnad har orsakats av att transportören på grund av obestånd underlåtit att genomföra transporten eller har orsakat att den inte kommit till stånd. Dessa undantag kan studeras i paragraf 4.20 i årets upplaga av Allmänna villkor för transportförsäkring av varor, respektive undantag 4.6 i Institute Cargo Clauses. De två regeluppsättningarna skiljer sig dock åt i vissa avseenden.
Alexander Kristofersson