4 januari slutförde Konecranes affären med Terex Material Handling & Port Solutions (MHPS). Det innebär att Lars Fredin, vd för Konecranes Lifttrucks i Markaryd kan starta arbetet med att samordna trucktillverkningen i MHPS och Lifttrucks. Samtidigt bildas affärsområdet Konecranes Port Solutions.
Det var i maj 2016 som den preliminära överenskommelsen tecknades om att den finska materialhanteringskoncernen Konecranes skulle ta över Terex MHPS. Därefter har konkurrensmyndigheterna presenterat sina villkor för att affären samtidigt förhandlingarna mellan Konecranes och Terex fortsatt. Det var bland annat att Konecranes skulle sälja Stahl som tillverkar lyftutrustning.
För svensk del innebär affären att Konecranes trucktillverkning kommer att stärkas betydligt. Det säger Lars Fredin, vd för Konecranes Lifttrucks (”SMV”). Han ansvarar för att integrera MHPS truckverksamhet i koncernen. I MHPS finns två truckfabriker som tidigare var kända som Fantuzzi och PPM.
I Transportnytt 9-2016 kommenterar Lars Fredin arbetat med fusionen i artikeln ”Terex-affären ger tillväxt för svensk trucktillverkning”. Läs den som e-tidning eller beställ tidningen från prenumerationsavdelningen. I artikeln gör Lars Fredin klart att huvudfabriken i Markaryd kommer att växa, bland annat som en följd av affären.
Efter köpet av MHPS har Konecranes totalt fem monteringsfabriker för truckar. Utöver fabriken i Markaryd har man en fabrik i Frankrike, en i Italien och två i Kina. Av allt att döma kommer antalet tillverkningsorter att minska.
Konecranes bildar nu det nya affärsområdet Port Solutions. Där samlas koncernens egna lösningar för hamnverksamhet tillsammans med utrustning från de tidigare Terex-företagen Gottwald, Noell och Liftace. Konecranes har nu omkring 18000 anställda i över 50 länder över hela världen. Omsättningen ligger på motsvarande drygt 30 miljarder kronor.
Mats Udikas