
Kinesiska Zoomlion fick inte fram pengarna för att köpa USA-baserade lyftutrustningskoncernen Terex. Och finska Konecranes står inte längre på kö för hela Terex, men har förvärvat femtedelen som rör hamn- och materialhanteringsutrustning.
Transportnytt har tidigare beskrivit triangeldramat mellan Konecranes, Terex och Zoomlion. De två förstnämnda avtalade förra sommaren om sammanslagning av koncernerna. Men enligt avtalet hade Terex på sig till sista maj i år att flörta med andra köpare, mot viss ersättning till Konecranes om ursprungsaffären skulle rivas upp.
Kinesiska Zoomlion dök upp, men lyckades inte i tid visa upp betryggande betalningsmöjligheter.
Fullständig sammanslagning mellan Konecranes och Terex är trots allt avblåst, enligt ett nytt avtal mellan de två företagen. Konecranes köper istället en del av Terex, nämligen divisionen för materialhanterings- och hamnutrustning (Material Handling & Port Solutions, MHPS). Affären motsvarar en värdering av Terex MHPS på cirka 1,1 miljarder euro. Betalningen görs i dels pengar, dels röstsvaga Konecranesaktier, och Terex blir ägare till 25 procent av Konecranes kapital.
MHPS-delens omsättning har utgjort cirka en femtedel av Terexkoncernens.