Konecranes kommer att ta över delar av Lindes tillverkning av tunga truckar, bland annat för containerhantering. De båda företagen inleder ett försäljningssamarbete. Samtidigt har Linde inlett förhandlingar om att lägga ner sin fabrik i Storbritannien som tillverkar tunga truckar.
Enligt avtalet som Linde och Konecranes Lifttrucks tecknat, kommer båda företagen att kunna erbjuda reachstackers och containerhanterar. Avsikten är att all tillverkning ska ske i Konecranes fabriker efter en övergångsperiod. Det handlar om truckar med kapacitet över cirka tio ton.
Konecranes kommer att ta över en del tillgångar från Linde. Dit hör produkträttigheter och en del funktioner som från Lindes lösningar. Konecranes får också tillgång till Linde Material Handlings distributionsnätverk.
Bakgrunden är att Linde planerar att lägga ner sin fabrik i walesiska Merthyr Tydfil. Brittiska medier rapporterar att omkring 200 anställda riskerar förlora jobbet. Theodor Maurer i ledningsgruppen för Kion Group, där Linde ingår, säger att företaget nu ser över sin strategi när det gäller tunga truckar och för truckar som används för containerhantering.
Enligt ledningen har Kion gjort stora satsningar i fabriken i Merthyr Tydfil, men de har inte lett till någon tillräcklig förbättring av lönsamheten. I slutet på januari i år meddelade Kion Group att de inlett förhandlingar om fabrikens framtid, vilka kan leda till nedläggning.
Lars Fredin, som är vd för Konecranes Lifttrucks i Sverige och chef för affärsenheten Lift Trucks i koncernen, är återhållsam när det gäller detaljerna i överenskommelsen. Han hänvisar bland annat till de pågående förhandlingarna i Kion Group.
Han understryker att samarbetet kommer att ge skalfördelar inom forskning, utveckling och tillverkning. Båda företagen kommer att erbjuda containertruckar till sina distributionskanaler.
– I och med den här överenskommelsen kommer vi att bli den näst största tillverkaren av containerhanterare och tunga truckar i världen, säger Lars Fredin.
– Det kommer att höja verksamhetens resultat och produktiviteten i våra nuvarande anläggningar. Det kommer också att öppna nya möjligheter i vårt samarbete med Linde Material Handling, säger Lars Fredin.
Enligt Lars Fredin kommer företagens tillverkning av tunga truckar att på sikt ligga helt i Konecranes anläggningar. Idag sker företagets tillverkning i Markaryd och i Shanghai i Kina. Truckarna kommer att byggas på Konecranes plattformar, eventuellt med vissa tekniska lösningar från Linde.
Konecranes Lift Trucks har två produktionsanläggningar för tunga gaffeltruckar, containerhanterare och reachstackers. Det är dels i Markaryd och dels i Shanghai i Kina.
Konecranes Lifttrucks har samarbetat med Linde tidigare. Redan i mitten på 1990-talet, slöt Konecranes, dåvarande SMV, ett tillverkningsavtal som senare avslutades.
– Det kan ha haft en viss betydelse i sammanhanget, eftersom Linde kände oss väl sedan dess, kommenterar Lars Fredin.