Amazon har gjort det storskaligt i tio år, men norska Komplett siktar nu på att bli den första nämnvärda aktören i Norden. Det handlar om ”fulfillmenttjänster” – hanteringen av hela lagrings- och distributionsapparaten – för en mängd av mindre handlare.
Det var vid branschföreningen Svensk digital handels logistikdag i Borås den 20 oktober som Pål Vindegg, Komplettkoncernens direktör med ansvar för logistikutvecklingen, kort nämnde sitt företags planer på att utveckla en sidoaffär, inte olik Amazons modell, bredvid Kompletts egen framgångsrika webbhandel.
– Vi planerar att erbjuda både en marknadsplats och en fulfillmenttjänst, sade Pål Vindegg – utan att gå in på de närmare detaljerna, vilka han inte håller i själv.
Framtidsutsikterna nämndes i slutet av en exposé över företagets storartade tillväxt sedan det startade sin webbstödda handel redan i mitten av 1990-talet. Kompletts lager i norska Sandefjord är en paradkund för systemtillverkaren Hatteland med sitt lagerrobotsystem Autostore. Komplett driver idén om långtgående automatisering som en förutsättning för att kunna bedriva konkurrenskraftig logistikverksamhet trots Norges mycket höga lönekostnader. Med stöd av sin storskaliga lagerautomatisering har Komplett på några år halverat den mänskliga arbetstid som läggs på en genomsnittlig order.
I stora lageranläggningar spridda över världen, men alltså inte i Norden, låter Amazon sina anslutna handlare lägga sina varor, så att slutkunderna kan få hem dem med hög och förutsägbar leveranskvalitet. Logistiktjänsten kallas där för Fulfillment by Amazon, och lanserades i september 2006.
Alexander Kristofersson