Kinesiska BYD etablerar sig i Europa med eldrivna lätta och tunga lastbilar, terminaltraktorer och personbilar. Elbilslandet Norge är ett av sju utvalda länder med distributören RSA, som även representerar den kinesiska eltransportbilen Maxus i Sverige.
Den kinesiska biltillverkaren BYD, med säte i Shenzen, är en privatägd fordons- och batteritillverkare som vuxit snabbt sedan bildandet 1995. BYD har etablerat över 30 fabriksanläggningar världen runt och är representerat i 50 länder. Nu siktar man in sig på Europa med lätta och tunga lastbilar, men främst personbilar. Det första land i Norden man etablerar sig i är Norge och i framtiden planeras även för en eventuell försäljning i Sverige.
BYD är en av världens ledande tillverkare av eldrivna fordon, vilket inkluderar tåg. Företaget har sålt över 750 000 elektrifierade bilar. Man har dessutom varit världens största producent av elbilar under sex år i rad och är stora på eldrivna bussar där man är etablerade i Europa sedan 2013 med över 1 300 bussar varav flera körs i svenska städer. Det senaste är att Nobina har beställt 13 elbussar för tjänstgöring i Piteå med leverans 2021. Det innebär att Nobina då kommer att köra 125 kinesiska eldrivna bussar i Sverige.
BYD Company och Toyota Motor Corporation har nyligen signerat ett avtal om utveckling av batteridrivna elbilar inklusive plattformar och tillhörande komponenter. Även Toyotas lastbilsbolag Hino, har avtalat om ett samarbete beträffande batteridrivna tunga lastbilar.
BYD Europe kommer att representeras i Norge av RSA som är en skandinavisk bilimportör med elva egna försäljningsställen i Norge under namnet RSA Bil. Man säljer Fiat, Alfa Romeo och Jeep och RSA har sedan 1983 varit importör i Norge för Suzuki, sedan 2007 för Isuzu och från 2019 även den kinesiska eltransportbilen Maxus. Den senare även i Sverige via nystartade Maxus Sverige.
Den första produkten som kommer till Norge är den nya och andra versionen av den fyrhjulsdrivna suven BYD Tang. Senare följer en lätt skåpbil på 2,6 ton under namnet T3, en 7,5-tons lastbil och en 19-tonnare samt som grädde på moset en terminaltraktor. Samtliga med batteriteknologi från BYD.
Den officiella introduktionen i Europa av BYD:s lastbilsmodeller är planerad till lastbilssalongen IAA i Hannover i september, vilken ännu så länge är planerad att genomföras.
Christer Andersson