
EU höjer strafftullen på handdragna gaffellyftvagnar från Kina, till 71 procent för alla märken, från tidigare högst 47 procent.
Palldragaren må vara en oansenlig trotjänare på lagret, men den har vållat präktig handelsstrid mellan EU och Kina. EU anklagar Kina för prisdumpning och höjer nu strafftullarna för sin import till 70,8 procent för alla kinesiska tillverkare av produkttypen.
Strafftullar för gaffellyftvagnarna har varit i kraft sedan januari 2005, men på lägre nivå. Hittills har den som importerat en kinesisk palldragare till EU fått betala ett 46,7-procentigt påslag vid gränsen för de flesta märken. Fyra kinesiska tillverkare åtnjöt rabatt på den tullsatsen, så kallad marknadsekonomisk behandling. Tillverkaren Zhejiang Noblelift kom undan med 7,6 procent, de övriga tre listade producenterna med mellan 28 och 40 procent. Men nu kastar EU all sin tidigare mildhet i palldragarfrågan överbord, och låter alltså en kraftigt höjd tullsats omfatta alla tillverkare.
Beslutet om tullhöjningen från den 25 april fattades av EU:s ministerråd på förslag från EU-kommissionen. Prisdumpningen har blivit ännu värre sedan strafftullarna infördes 2005, konstaterade EU-kommissionen, som utrett läget under våren, och de fyra tillverkare som fått förmåner hade vidgat sin marknadsandel under perioden.
EU-kommissionen har drivit sin utredning av frågan enligt en procedur som kallas ex-officio, vilket innebär att den gör det på eget initiativ, inte på begäran av exempelvis någon enskild europeisk tillverkare vilket hade kunnat vara fallet. Att kommissionen på det sättet själv driver en strafftullsfråga uppges vara relativt ovanligt.
Alexander Kristofersson
Lyftare och staplare omfattas inte
Den så kallade tulltaxan, även känd som Taric, kategoriserar alla handelsvaror med varukoder. Strafftullen på 70,8 procent omfattar Kinatillverkade gaffelvagnar, vilka kan ha varukoderna 8527 90 00 11 eller 8527 90 00 19. Hur de är beskaffade preciseras så här:
”I detta nummer betraktas gaffelvagnar som vagnar med hjul och gafflar för hantering av lastpallar som är avsedda att skjutas, dras och styras manuellt på slätt, jämnt och hårt underlag av en gående förare som använder en styrarm. Gaffelvagnarna är endast avsedda för att med hjälp av styrarmen lyfta lasten tillräckligt högt för att kunna transportera den och har inga ytterligare funktioner eller användningsområden såsom exempelvis i) att flytta och lyfta lasten för att placera den högre upp eller att stuva lasten i lagerutrymmen (höglyftare), ii) att stapla en lastpall ovanpå en annan (staplare), (iii) att lyfta lasten till arbetsnivå (saxliftar) eller iv) att lyfta och väga lasten (lyftvagnar med våg)”
Chassin och hydraulik till de kinesiska gaffelvagnarna omfattas också. Dessa delar omfattas av tulltaxans varukoder 8431 20 00 11 respektive 8431 20 00 19.
Fyra tillverkare gynnades tidigare
När strafftullar på palldragare från Kina först infördes, 2005, var nivån 46,7 procent utom för fyra tillverkare som fick rabatterade procentsatser.
Zhejiang Noblelift Equipment | 7,6 |
Ningbo Ruyi | 28,5 |
Ningbo Liftstar Material Transport Equipment | 32,2 |
Ningbo Tailong Machinery | 39,9 |
Nu anser EU att de lägre satserna varit otillbörligt gynnsamma, och den nya tullsatsen på 70,8 procent omfattar alla kinesiska tillverkare.