Lanserar ny generation eldrivna transportbilar i ”PV5-klassen”.
Som Transportnytt tidigare rapporterat är den sydkoreanska fordonstillverkaren Kia på gång med att lansera nya transportfordon.
Fordonen går under samlingsnamnet Platform Beyond Vehicle (PBV), vilket enligt Kia innebär en ”banbrytande mobilitetslösning som utgår från produkt, tillverkning och mjukvara”. Navet i PBV är den vidareutvecklade plattformen E-GMP.S, som gör det möjligt att integrera en rad olika karosser och utföranden med standardiserade komponenter.
Kia PV5 lanseras i tre utföranden: Cargo, Passenger och Chassis Cab. Störst intresse för Transportnytts läsare lär modellerna Cargo och Chassis Cab väcka. Så här presenterar Kia dessa modeller:
PV5 Cargo
”PV5 Cargo erbjuds som standard, long och high-roof. Lastkapaciteten är upp till 5,1 m3 (high-roof). V2L-funktionen där bilen kan fungera som en mobil powerbank för olika verktyg och maskiner ökar användningsområdet. Bland tillvalen finns Walk-Through, där en skiljevägg med skjutdörr samt ett nedsänkbart passagerarsäte ger enklare åtkomst till lastutrymmet, samt speciella lastskenor på innerväggar och tak där lasten säkras med fästanordningar.”
PV5 Chassis Cab
”PV5 Chassis Cab består av en hytt medan den bakre delen anpassas efter kundbehov, allt från pick-up, skåp och kylbox till camper-van.”
Följande batteri- och drivlinealternativ finns för Kia PV5:
– 51,5 kWh eller 71,2 kWh NCM-batteri (nickel, mangan och kobolt)
– 120 kW frontmotor som ger ett vridmoment på 250 Nm
– Specifikationsberoende räckvidd på upp till 400 km, med en snabbladdningstid på ner till 30 minuter
Försäljningen av PV5-modellerna inleds i Europa under andra halvåret 2025. Ombyggnadsmodellerna kommer att börja produceras mellan 2025 och 2026. De svenska priserna väntas bli klara under våren och de första bilarna levereras under fjärde kvartalet.