Möjligheten att transportera containrar och löstrailrar till och från Östeuropa ska locka kunder från hela Sverige att sätta sina varor på tåget mot Karlskrona. Initiativet drivs av Stena Line, Green Cargo, Logent och Karlskrona Baltic Port.
De fyra företag som har skakat hand är rederiet Stena Line, statliga godstågsoperatören Green Cargo, terminaloperatören Logent samt Karlskrona Baltic Port i Verköhamnen. (Ägs av Stena Line, som har aktiemajoriteten, och Karlskrona kommun.)
Efter en upprustning och elektrifiering av järnvägen till Karlskronas hamn aviserar företagen nu en gemensam satsning på att göra Karlskrona till knutpunkt för Sveriges intermodala transporter till och från östra Europa.
Stena kopplar hamnen till sitt transportnät med 22 linjer, Green Cargo bidrar med 40 tågterminaler runtom i Sverige, och Logent får ännu en etablering i sitt nätverk av terminaler för multimodala transporter.
En avgörande faktor bakom satsningen är den upprustning som gjorts av järnvägslänken till Karlskronas hamn som genomförts inom ramen för det europeiska projektet Baltic Link.
– Att öppna möjligheten att hantera trailrar och containrar förarlöst till och från sydöstra Sverige och Polen kommer att ge helt nya möjligheter för logistikintensiv verksamhet att etablera sig i Karlskrona, säger Logents vd Michael Arvidsson.
Nätet omfattar bland annat Luleå, Umeå, Sundsvall, Stockholm, Hallsberg, Oslo, Göteborg och polska Gdynia.
Projektet väntas vara klart under första halvan av 2014.