Förlängning av fartyg, efter att de först har sågats itu, hör till DFDS metoder för att svara mot den stora efterfrågan på rorokapacitet – senaste fallet avser Primula Seaways, som just nu går på linjen Göteborg – Gent. Och med en ny, sjätte, färja mellan Dover och Frankrike ökar rederiet samtidigt turtätheten över Engelska kanalen till som mest 54 seglingar per dag.
DFDS stoltserar med 63 procents ökning under månaderna april–juni i år, i sin godstrafik över Engelska kanalen, jämfört med motsvarande period förra året. Det skriver företaget i ett pressmeddelande. Fartygen där går på två rutter, mellan Dover på engelska sidan och Calais respektive Dunkerque på den franska.
Rederiet tycker sig ha svårt att hitta ledig fartygskapacitet på marknaden idag, men har slutit avtal med tyska varvet Flensburger om två nya fartyg för långtidschartring till Nordsjötrafiken från nästa år. Och på ett annat tyskt varv, Lloyd, har fartyget Primula Seaways kapats (ordagrant, se bild) för att förlängas 30 meter och på så vis kunna öka kapaciteten med 20 procent. Före Primula Seaways har tre av dess fyra systerfartyg genomgått samma typ av ombyggnad.