Branschorganisationen Tågföretagen kräver nya stambanor och en uppgradering av betydelsefulla stråk.
”Regeringen behöver fokusera på att öka kapaciteten i järnvägsnätet samtidigt som den växande underhållsskulden får relevant uppmärksamhet” — det skriver Tågföretagens medlemmar i ett nytt ställningstagande för ett högkapacitetsnät.
Enligt Tågföretagen, som är en bransch- och arbetsgivarorganisationen med cirka 70 medlemmar, är det avgörande med nya stambanor mellan Sveriges tre största städer samt en uppgradering av betydelsefulla stråk för att Sverige för att kunna möta industrins och resenärernas ökande behov.
– Regeringens prioritering av regional pendling och godstrafik behöver kompletteras av satsningar på mer kapacitet i hela järnvägsnätet, säger Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef hos Tågföretagen i en skriftlig kommentar.
Han tillägger:
− Vi ser idag en trend mot mer godstransporter på järnväg samtidigt som allt fler resenärer väljer tåget som transportsätt. För att kunna möta kundernas och resenärernas behov behövs mer kapacitet i järnvägsnätet.
Enligt Tågföretagen behöver regeringen fokusera på följande områden för att öka kapaciteten på järnvägen:
- Infrastrukturpolitiken måste sträcka sig över flera mandatperioder och partigränser.
- Sträckorna Ostlänken, Göteborg – Borås samt Lund – Hässleholm bör byggas för högre kapacitet och högre hastigheter.
- Godstrafik dygnet runt.
- Konkurrenskraftiga restider för storregionala tåg och fjärrtåg.
- Alternativa finansieringsmöjligheter för utbyggnad av järnvägssystemet.
- Nya bansträckningar bör i möjligaste mån byggas separerat från befintliga banor, för att undvika begränsningar av befintlig kapacitet