DB Schenker har satt en helt elektrisk HCT-lastbil i trafik i Finland.
Lastbilen i fråga är alltså en ”High Capacity Truck” — på svenska högkapacitetsfordon — vilket innebär att den har en högre kapacitet än standardlastbilar.
DB Schenkers eldrivna HCT-lastbil är 33 meter lång och har en totalvikt på 68 ton. Fordonet består av en helt elektrisk Volvo FH Electric-lastbil och två semitrailers.
Lastbilen har sex batterier på 540 kWh och har nu börjat gå i trafik mellan de finska orterna Vanda och Lempäälä.
— Det är första gången jag hör talas om att ett HCT-fordon körs helt på el i reguljär trafik. Fantastiskt roligt att vi ligger så långt framme. DB Schenker Finland är kanske först i världen, säger Anna Hagberg, Head of Network and Linehaul, DB Schenker Sverige, i ett pressmeddelande.
Volvo FH Electric-lastbilen laddas med energi från DB Schenkers egna solceller, som sitter på terminalerna i Viinikkala och Lempäälä. Under vinterhalvåret kan det vid behov köpas in el från vindkraft.
Fakta om Volvo FH Electric-lastbilen
– 33 meter lång
– Maxvikt 68 ton
– 6 batterier på 540 kWh
– Kör i tre skift och laddas mellan skiften med hjälp av laddningsutrustning i Vanda och Lempäälä
– Laddning: 250 kW DC CCS2: 2h, 43 kW AC Type 2: 10h