Kalmar visar upp en ny generation av dieseldrivna motviktstruckar med kapaciteten 5-9 ton. De största nyheterna är hytten och motorn som minskar bränsleförbrukningen med 15 procent och som klarar Stage 4 enligt EU:s normer.
Den nya motviktarserien Kalmar DCG50-90 visas för första gången för en bred publik på mässan Logimat i Stuttgart i mitten på mars.
Motorerna i truckarna är Agcos 44AWF Stage 4-maskiner. Kalmar uppger att de är 15 procent bränslesnålare än den tidigare truckgenerationen med Stage 3b-motorer. Samtidigt minskas utsläppen av kvävedioxider med nästan 90 procent med den nya motorn. Stage 4 motsvarar på ett ungefär Euro 6-normen för lastbilar. Momentomvandlaren kommer från ZF.
Trucken är försedd med Kalmars hytt Ego. Hytten lanserades för 5-6 år sedan och har införts steg för steg i stort sett hela Kalmars sortiment. Ego utvecklas och tillverkas i samarbete med företaget Fritzmaier med tonvikt på förarergonomi och har en mycket god sikt runtom.
Kalmar uppger också i ett pressmeddelande att transmission, hydraulik och elsystem har optimerats vilket betyder en ökning av produktiviteten med 10 procent, jämfört med den tidigare truckgenerationen. Förarna hinner med 100 fler lyft på en vecka i genomsnitt.
Truckserien tillverkas i Stargard i Polen dit all produktion i Cargotec flyttas.