En av världens största gaffeltruckar någonsin har byggts av Kalmar i Ljungby. Viktkapacitet: 85 ton. Prislapp: ”många nollor”.
Av bilden ovan framgår kanske inte till hundra procent hur stor den nya Kalmar-trucken faktiskt är, men kolla in bilden här nedan… Här syns att det definitivt är en veritabel monstertruck som Kalmar i Ljungby har byggt! Med en lyftkapacitet på 85 ton är det ett riktigt imponerande bygge.
Det är förvisso inte den allra största gaffeltrucken som byggts — men inte långt därifrån. Rekordet innehas av Kalmar-koncernen själva, som på 1990-talet levererade en 90-tonstruck för ett vattenledningsprojekt i Libyen; en truck som till och med kom med i Guiness World Records-boken.
Den nya jättetrucken hamnar dock på en hedrande andraplats bland världens största gaffeltruckar.
”Ökad efterfrågan”
— Det är inte jätteofta vi får den här typen av förfrågningar, men rent generellt ser vi att efterfrågan på sådana här stora maskiner ökar mer och mer. Lasterna blir allt större och tyngre, och därför behövs det också allt större truckar, säger Peter Olsson, som är global säljchef för motviktstruckar hos Kalmar.
Han tillägger att antalet tillverkare i världen som tidigare byggt lika stora maskiner kan räknas på ena handens fingrar.
— Det är klart att det är väldigt unikt med här storleken. Det är inget vi bygger varje dag.
Vikt: 100 ton
Förutom att lyftkapaciteten på jättetrucken är 85 ton kan nämnas att trucken i sig väger 100 ton, medan hjulbasen är 7,5 meter och tyngdpunktsavståndet 1,2 meter.
Vad gäller själva gafflarna så är de fyra meter långa.
— Ja, allt blir ju oversized på en sådan här maskin, säger Peter Olsson och berättar att trucken är avsedd för en kund i Danmark som tillverkar komponenter åt vindkraftsindustrin.
— Det är en underleverantör till de företag som sedan bygger ihop själva vindkraftverken. I det här fallet handlar det om vindkraftverk som ska stå ute till havs — som ju också blir allt större.
Alternativ till kranhantering
Enligt Alf-Gunnar Karlgren, som är Kalmars divisionschef för motviktstruckar, ser kunden ifråga en jättetruck som detta som ett alternativ till den mer vanligt förekommande kranhanteringen av den här typen av gods.
— Det här är ju ett mer flexibelt sätt att hantera riktigt stora och tunga pjäser, även om vi också har levererat ett flertal reachstackers med motsvarande kapacitet för samma typ av kunder.
Säljchefen Peter Olsson berättar att man har ytterligare en order på en likadan truck avsedd för en liknande slags industri, och tillägger att den här typen av kundunika truckar kan ta 8-12 månader att leverera.
— Ingen av komponenterna till den här trucken är några seriekomponenter, så leveranstiderna blir lite längre än normalt. Men nu när vi tagit fram plattformen för den här trucken kommer det att gå fortare med nästa truck. Och vi bygger gärna fler framöver.
Prislapp: många nollor
De bägge Kalmar-representanterna framhåller att jättetrucken har byggts i småländska Ljungby — inte i Kalmars fabrik i Polen, där truckarna annars byggs.
— Det har nog varit ett 25-tal personer totalt inblandade i den här processen. Och det är klart att man tycker det är intressant och häftigt att jobba med något som avviker från det normala, säger divisionschefen Alf-Gunnar Karlgren.
Prislappen på monstertrucken vägrar dock såväl divisionschefen som säljchefen att avslöja.
— Nej, det går vi ut med, säger säljchefen Peter Olsson och tillägger:
— Men det är rätt många nollor på priset.
————————————————————————————————————————————–
FAKTA OM KALMARS JÄTTETRUCK
Lyftkapacitet: 85 ton
Tyngdpunktsavstånd: 1,2 meter
Hjulbas: 7,5 meter
Motor (diesel): Volvo TAD1182VE