Trucktillverkaren Jungheinrich gör en satsning på logistiksystem. Företaget samlar smalgångstruckar, programvara och pallställ i ett separat bolag med 600 anställda och en omsättning på motsvarande omkring 2,6 miljarder kronor.
Logistiksystem är en tillväxtmarknad och kommer på sikt att stå för ner än en tredjedel av Jungheinrichs omsättning, säger Richard Brandstätter som utnämnts till chef för det nybildade dotterbolaget Jungheinrich Logistiksysteme GmbH.
Det är ett högt ställt mål för ett affärsområde som idag svarar för lite mer än en tiondel av truckföretagets omsättning på motsvarande drygt 21 miljarder kronor.
Jungheinrich, med huvudkontor i Hamburg, är i första hand känd som en av de stora fullsortimentsleverantörerna av truckar. Företaget tänker växa genom att kombinera produktförsäljningen av smalgångstruckar och pallställ med projektförsäljningen av datorstyrda lager (warehouse management systems, WMS) och autotruckar och manuella truckflottor.
WMS-lösningarna kommer från dotterbolaget Jungheinrich Systemlösungen GmbH, som Jungheinrich nyligen blivit ensam ägare till. Företaget ligger i Österrike och hette tidigare ISA.
Autotruckar tillverkas i Jungheinrichs nybyggda fabrik i Moosburg utanför München. De är i första hand självgående låglyftare för interna transporter. Fabriken startade tillverkning i slutet av förra året och har en kapacitet på 3 500 truckar om året. På 3 000 kvm finns verkstäder för tillverkning och montering samt ett måleri.
Den stora produktionen i Moosburg utgörs av smalgångstruckar som arbetar på höjder på upp till 13 meter eller mer. Ofta levereras de delvis automatiserade, med hjälp av WMS-system samt navigerar med induktionsslingor och rfid-märkning och ger stöd för ljusstyrt plock. I Moosburg sker också viss produktion av smalgångstruckar åt andra truckföretag, ett exempel är Mitsubishi.
Jungheinrich har även en egen produktlinje med pallställ. Produktlinjen som kallas ”Typ B” tillverkas exklusivt för företaget av belgiska ORB.
När det gäller fasta automationslösningar som transportbanor och kransystem för pallar och lådor så är inriktningen att komma åt den tekniken genom långsiktiga samarbeten med olika partnerföretag.
Richard Brandstätter uppger att företagets marknadsandel i Europa för manuella smalgångstruckar är ”mycket god” . För pallställ och WMS-system säger han att den är ”god”.
Han räknar med en fortsatt hyfsad tillväxt i Europa men ser Asien som riktigt viktig marknad med kraftfull utveckling som drivs på av en mognande infrastruktur. Däremot ser han ingen större tillväxt på området i Nord- och Sydamerika.