Tyska trucktillverkarna Jungheinrich lanserar en ny generation av EFG2- och EFG3-serierna. De elektriska motviktstruckarna har uppgraderats vad gäller såväl hydraulik, säkerhet som programvara.
Jungheinrichs tre- och fyrhjuliga elektriska motviktstruckar i EFG2- och EFG3-serierna kan transportera laster på mellan 1 300 och 2 000 kilo på höjder upp till 7 meter. Toppfarten är 17 km/h och de kan användas både inomhus och utomhus. Totalt ingår tolv olika modeller i serien.
Ökad hydraulisk prestanda
Uppgraderingen som nu gjorts innebär bland annat att den hydrauliska prestandan har ökat med upp till 20 procent, vilket uppges ge en förbättrad hanteringskapacitet hos truckarna. Enligt företaget ger den nya hydrauliken också en högre effektivitet och prestanda när du arbetar med extrautrustning såsom teleskopgafflar, roterande aggregat eller klämaggregat.
Samtidigt har energiförbrukningen per hanterad pall sänkts med upp till tio procent.
— Med de nya förbättringarna gör truckarna ett ännu bättre jobb med att täcka behoven hos våra kunder för att uppnå en mer effektiv och bärkraftig internlogistik”, säger Thomas Angstenberger, produktchef för motviktstruckar på Jungheinrich, i ett pressmeddelande.
Ny styrprogramvara
Även säkerheten i drift har förbättrats. En ny styrprogramvara övervakar permanent kör-, arbets-, hydraulik- och styrfunktionerna, vilket uppges förbättra säkerheten, ge färre olyckor samt öka produktiviteten för truckarna i drift.
De elektriska motviktstruckarna är utrustade med trefasmotorer och Jungheinrichs egenutvecklade PureEnergy-teknologikoncept. Vidare drivs truckarna av litiumjonbatterier, som uppges vara enkla och snabba att stödladda och därför passa extra bra vid drift i flera skift.
— Livstiden hos litiumjonbatterier är tre gånger så lång som för traditionella blysyrabatterier. Många av våra kunder väljer vår litiumjonteknologi och vi har anpassat vår produktion av motviktstruckar efter det. Litiumjonbatterier ger många fördelar i den dagliga driften jämfört med blysyrabatterier – till exempel mycket mindre behov av underhåll, kommenterar Thomas Angstenberger.