
Jungheinrich har fått en order på mer än 1000 truckar med litiumjonbatterier. Det är den största beställningen på truckar med lijon-batterier hittills, enligt tillverkaren. Beställaren är tills vidare anonym.
Enligt pressmeddelandet från Jungheinrich kommer drygt 1000 truckar som drivs med litiumjonbatterier att levereras till beställarföretagets lager och terminaler i Storbritannien, Frankrike, Italien och Tyskland. Det kommer att ske under de närmaste månaderna. Omkring 700 av truckarna kommer att vara smalgångstruckar för plock på höga nivåer.
Jungheinrich tillverkar både litiumjonbatterier och laddare i egen regi. Batterierna sätts samman i företagets fabrik i Norderstedt i Tyskland.
– Just nu finns inget truckmärke som har fler litiumjon-fordon i drift än Jungheinrich. Jungheinrich är ensamma om att kunna leverara kompletta system med allt från batterier, till laddaren och själva trucken, hävdar Lars Brzoska, direktör för försäljning och marknadsföring i företaget.
Enligt Brzoska gör litiumjon-teknikens höga prestanda det möjligt att ytterligare elektrifiera truckdriften och ersätta dieseltruckar. Andra fördelar med tekniken jämfört med bly-syrabatterier, är kortare laddningstider, att batteriet är underhållsfritt och livslängden större.