
Fram till lördagen den 19 december handlade svenskarna julklappar för 17,8 miljarder kronor, enligt en undersökning som Postnord låtit genomföra – 1,5 miljarder mer än vid motsvarande tidpunkt året innan. E-handeln står för 1 miljard av uppgången.
50 procent av svenskarna hade vid tidpunkten handlat julklappar på nätet, 4 procentenheter fler än ett år tidigare, enligt undersökningen som utförts av TNS Sifo på Postnords uppdrag.
92 procent är nöjda med hur deras senaste e-handlade julklapp levererades, medan 3 procent är missnöjda. Utlämningsställen var kanal för 70 procent av nätklapparna, och den genomsnittliga väntetiden vid dessa var enligt enkätundersökningen något under fem minuter.
Nätjulklappsköpen var vid mätningen uppe i 5,0 miljarder kronor, att jämföra med 4,0 miljarder kronor ett år tidigare. Mer än var fjärde julklapp förefaller så långt alltså ha e-handlats.
Återstår i skrivande stund att se hur de sista dagarna fram till julafton artar sig.