Drygt ett år efter första spadtaget har Julas nya terminal i Falköping invigts. Enligt koncernchefen kommer terminalen att ”rita om den svenska logistikkartan i grunden”.
Inför en stor samling kunder, medarbetare, samarbetspartners och mediarepresentanter klipptes bandet för Julas nya kombiterminal på området Marjarp utanför Falköping den 24 september.
Terminalen består rent fysiskt — här blir det många siffror, så håll i er nu — av en lagringshall på 64 000 kvadratmeter, en plåthall för omlastning på 12 000 kvadratmeter samt en tågperrong under tak på 11 000 kvadratmeter dit ett 500 meter långt tågspår har dragits in, med anslutning till Västra stambanan.
Dessutom finns här en kontorsbyggnad där det i dagsläget arbetar 20 anställda inom Jula Logistics, som är Jula Holdingkoncernens logistikbolag.
Totalt har Jula Holding investerat cirka en halv miljard kronor i bygget av den nya terminalen.
— Det här är en satsning som kommer att rita om den svenska logistikkartan i grunden. Terminalen skapar förutsättningar för en effektiv och hållbar logistik som genererar nya arbetstillfällen och som kommer att locka till sig fler verksamheter här på området, säger Magnus Kristoferson, koncernchef för Jula Holding.
Startade med tågpendel
Upprinnelsen till den nya kombiterminalen är den järnvägspendel för containrar mellan Göteborgs hamn och Falköping som Jula-koncernen startade för omkring tio år sedan. Förutom att man via tågpendeln levererar gods till Julas centrallager i Skara — något som sker med ellastbilar som kör i skytteltrafik mellan Falköping och Skara — så fraktar man också gods åt ett 70-tal kunder i regionen, däribland Ikea, Volvo, AC Floby och Mio.
Den etablerade tågpendeln är en hörnpelare även när det gäller den nya terminalen, men långtifrån den enda. En annan viktig del av verksamheten är den omlastning och mellanlagring samt de transportmöjligheter man erbjuder åt framförallt kunder inom den svenska basindustrin, och då i synnerhet pappersindustrin.
— Faktum är att vi tjuvstartade verksamheten redan i februari, just för att vi delvis började få in papperskunder som var i behov av lagring, säger Lennart Karlsson, vd för Jula Logistics.
SCA största papperskunden
Av de papperskunder som valt att börja använda Falköpingsterminalen som logistiknav är SCA i dagsläget störst. Deras produkter anländer på veckovisa tågpendlar från pappersbruk i Piteå och Umeå, varpå de lossas och lastas i Falköping om för vidare transport. Detta sker antingen på sjöfartscontainrar på räls till Göteborgs hamn eller på lastbil eller järnväg till exempelvis kartongfabriker runtom i Norden.
Driften av denna och den övriga praktiska verksamheten på den nya terminalen hanteras av det Skövde-baserade logistikföretaget XR Solutions, där Mathias Olsson är vd:
— Det som är det unika med den här terminalen är att vi har ett 500 meter långt järnvägsspår under tak, vilket mig veterligen inte finns någon annanstans i Sverige. Det gör att vi kan hantera ett helt tågset väderskyddat, något som förstås attraherar pappersindustrin som inte kan hantera sina produkter under bar himmel, säger Mathias Olsson och tillägger:
— I nuläget hanterar vi två tåg om dagen och omsätter, alltså lossar och lastar, varje tåg på fem timmar. På sikt hoppas vi kunna omsätta tre tåg om dygnet. Då behövs det förstås också mer personal än de 30 XR-medarbetare som idag arbetar här på terminalen.
Ökning på alla fronter
Enligt Lennart Karlsson, vd för Jula Logistics, kommer det totala antalet tågpendlar att öka väsentligt framöver med den nya terminalen.
— När det gäller containerpendlarna mellan Göteborg och Falköping kommer de troligen att vid årsskiftet ha ökat från dagens 8-9 i veckan till 11-12 stycken. Och när det gäller övriga ankommande tågpendlar, där godset fraktas som styckegods med vanliga brunvagnar, så kommer de nog inom kort att uppgå till 8-9 stycken. Så totalt blir det nog 20 tågpendlar bara för de här två flödena.
Det innebär förstås också att antalet hanterade containrar kommer att öka. Fram tills nu har Falköpingsterminalen hanterat cirka 70 000 containrar TEU (motsvarande tjugofotscontainrar) om året.
”Jättetillväxt”
— Vi ser en jättetillväxt där och räknar med att under 2025 öka till cirka 200 000 om året. Vi ser en uppgång inom alla branscher.
Ett annat sätt att beskriva storleken på den nya Falköpings-terminalen är att uttrycka godset i form av antalet ton, där XR Solutions för sin del väntas hantera cirka 400 000 ton papper om året — en siffra man utgår från kommer att öka.
— Och för containerpendelns del så kommer vi nog att uppnå 1,5 miljoner ton, säger Lennart Karlsson, som tillägger att man fram tills nu har haft en övervikt på importsidan.
— Vi ser dock att det har vänt, och att vi nu är på väg mot kanske 60-40 vad gäller balansen export/import. Det gör i sin tur att vi framöver kommer att ha behov av fler tomma containrar.
Förlängning av Göteborgs hamn
Enligt Lennart Karlsson har själva byggnation av den nya terminalen flutit på enligt planerna, med undantag för några vädermässiga utmaningar i vintras.
— Det känns förstås fantastiskt bra att vara igång på riktigt nu. Många av våra kunder betraktar numera Falköping som sin hubb snarare än Göteborg, och både vi och de anser att vi börjar bli en av de viktigaste järnvägsnoderna i landet.
Magnus Kristoferson, koncernchef Jula Holding, avslutar:
— Samtidigt är det viktigt att påpeka att vi och Göteborgs hamn inte ser oss som konkurrenter — tvärtom. Även om Göteborg inte är med och investerar i vår terminal så är de med och samarbetar och samverkar. De vill ju få ut sina volymer och det kan vi tillgodose med vår verksamhet och våra tågpendlar. Vår terminal blir som en förlängning av Göteborgs hamn.