
Jula har fått dispens för att köra med 31,6 meter långa bilar mellan kombiterminalen i Falköping och centrallagret i Skara. Det är en sträcka på drygt 2 mil. Därmed får dragbilarna ha två 40-fotscontainrar på släp, istället för en enda, vilket gör att antalet transporter halveras.
8 december är det premär för de långa fordonskombinationerna mellan Skaraborg Logistic Center i Falköping och Julas centrallager. För lite drygt ett år sedan började Julas dagliga containerpendel gå mellan Göteborgs hamn och Falköping. Idag tar i snitt ett tjugotal 40-fots containrar den vägen till det 120 000 kvm stora centrallagret i Skara.
Den konventionella visdomen är att sträckan på 2 mil egentligen är för kort för att tågtransport ska vara lönsamt. Men Jula har lyckats och andra varuägare som Ikea och Swedish Match har också börjat använda containerpendeln.
Nyckeln till framgången är att varuägarna tar makten över transporterna, hävdar Julas logistikchef Lennart Karlsson.
De sista 2 milen mellan kombiterminalen och Jula går på landsväg. Hittills har man fått dra en container på 40 fot (12,2 meter) åt gången, eftersom maxlängden för en fordonskombination är 25,25 meter. Men med dispensen från Transportstyrelsen blir det tillåtet att dra två containrar i varje vända.
Övergången till tågtransporter, användning av biodiesel i dragbilarna och de långa fordonskombinationerna innebär en kraftig minskning av koldioxidutsläppen, framhäver Karl-Johan Blank, Julas koncernchef och ägare:
– Totalt har då koldioxitutsläppet reducerats så att det bara återstår 3-4 procent av koldioxidbelastningen jämfört med den tidigare hanteringen.