Jula förvärvar Falköpings omlastningsterminal, Dryport Skaraborg, från kommunen för 24 miljoner kronor. Julas dagliga pendel till Göteborgs hamn kan bädda för ett starkt logistiknav, är tanken, och företaget har option på 300 000 kvadratmeter mark om det tar fart.
Jula stod för huvuddelen av godset när kombiterminalen i Falköping invigdes våren 2014 – och redan från början stod Jula som tänkbar köpare till terminalen som Falköpings kommun lät bygga. Nu infrias alltså planerna.
– Vi har ganska aktivt lockat fler kunder på vår tågpendel, och långsiktigt har vi sett att vi ville operera terminalen. Nu kom vi till en nivå där det känns som en bra tidpunkt. Den har blivit en viktig del i vårt logistikflöde och har attraherat många kunder, säger Julas logistikchef Lennart Karlsson till Transportnytt.
Jula har sitt centrallager i Falköpings grannkommun Skara, ytterligare tre mil norrut med lastbil. Sedan 2013 har företaget låtit DB Schenker organisera ett dagligt containerpendeltåg mellan terminalen i Falköping och Göteborgs hamn. Jula fyller grovt räknat halvt tåget per dag i snitt, med 20 containrar, och kapaciteten som blir över utnyttjas av andra företag, bland dem Mio, Swedish Match och Ikea.
Köpeskillingen för terminalen är 24 miljoner kronor. Jula har även option på 300 000 kvadratmeter mark i anslutning till terminalen – något som kan komma till pass ifall visionerna om en livaktig logistikpark börjar bli verklighet framöver. Med det 12 mil långa direktspåret till Göteborgs containerhamn kan Falköping fungera som något av en förlängning av Göteborgs hamn, tänker sig Lennart Karlsson, och han ser följaktligen framför sig att platsen kan bli en attraktiv logistikort för många typer av företag.
Terminaldriften sysselsätter drygt två personer, räknar Lennart Karlsson med. Den ligger idag på den lokala operatören TBN, vars nuvarande kontrakt löper ett år till. Dryport Skaraborg är en av sex terminaler på Falköpings logistikområde Marjarp. Bland annat har kommunen Brogärdet, med 700 meter spår, och virkesterminaler finns i både Södras och Stora Ensos ägo.
Alexander Kristofersson