Kan transportband på eller under motorvägar lösa förarbristen och minska utsläppen?
Japanska myndigheter har långtgående planer på att bygga en cirka 50 mil lång ”transportbandsväg” mellan Tokyo och Osaka — det rapporterar ett flertal internationella medier, däribland The Loadstar, CNBC, Associated Press och Highways Industry.
Projektet må låta futuristiskt och måhända lite väl ”visionärt”, men är uppenbarligen helt seriöst.
Enligt medieuppgifter handlar det hela om att mindre containrar eller lådor innehållande max 1 ton gods ton ska fraktas på pallar på transportbandet. När lådorna — som uppges vara 180 cm höga, 110 cm breda och 110 cm långa — når fram till sin mottagande logistikcentral tas de om hand av autotruckar, varpå mänskliga förare tar över den sista leveransen.
Transportband av det här slaget — som på engelska kallas ”Autoflow-Road” — ska kunna anläggas i mittremsan på en befintlig motorväg, vid sidan av vägen eller i en tunnel under motorvägen.
Det finns också planer på att man istället för transportband ska ha autonoma eldrivna vagnar som fraktar godset på dedikerade vägar eller tunnlar, alltså inte på rörliga transportband.
Syftet med projektet är att lösa problemet med förarbristen i landet, vilket sammanfaller med en allt högre efterfrågan på leveranstjänster. Målet är givetvis också att minska koldioxidutläppen.
— Vi måste vara innovativa när vi planerar våra vägar. Nyckelkonceptet med ”Autoflow-Road”-projektet är att skapa dedikerade utrymmen inom vägnätet för logistik genom att använda ett automatiserat och obemannat transportsystem som kan vara i drift dygnet runt, säger Yuri Endo, ansvarig tjänsteman vid Japans infrastrukturdepartement, till Associated Press.
Testkörningar väntas starta i början av 2027 eller 2028, och vägen ska enligt mediauppgifter vara i full drift i mitten av 2030-talet.
Kostnaden för byggnationen beräknas uppgå till motsvarande cirka 250 miljarder kronor.