
Senast i slutet av januari ska ansökningarna av EU-bidrag för investeringar i transportnätet Ten-T vara inne. EU-kommissionen har pekat ut nio stomnätskorridorer som kommer att prioriteras.
Investeringar i nio så kallade stamnätskorridorer i Ten-T (Transeuropean Network) prioriteras av EU under sjuårsperioden 2014 – 2020. Sverige berörs främst av Skandinavien – Medelhavskorridoren vars två grenar börjar i Oslo och vid finskryska gränsen.
I Sverige ligger bland annat Stockholm, Örebro, Göteborg, Malmö och Trelleborg i korridoren. Men enligt Per Olof Lingwall, Trafikverket, nationell samordnare för ansökningarna till EU:s fond, kan även intressenterna bakom Norrbotniabanan upprätta en ansökan till EU. Det gäller även hamnar och rederier med anslutningar till östersjöstäder som Tallinn, Riga, Ventspils, Klaipeda, Gdynia-Gdansk, Szczecin-Swinoujscie och Rostock.
Alla trafikslag omfattas, men det är alternativen till vägtransporter som kommer att gynnas. Avsikten är också att främja lösningar som överbryggar nationsgränser, växling mellan transportsätt och undanröjande av flaskhalsar.
Under åren 2014-2020 kommer motsvarande 250 miljarder att anslås till projektet. Så stor är den nya EU-fonden Connecting Europe Facility, CEF som ska finansiera satsningarna i stomnätet.
Den första ansökningsomgången som nu pågår, omfattar motsvarande 115 miljarder kronor. Senast i slutet på januari ska ansökningarna vara inne på Trafikverkets sekretariat som svarar för den nationella samordningen.
I artikeln ”250 miljarder till det europeiska stomnätet”, Transportnytt 9-2014 presenteras satsningen, stamnätskorridorena och hur ansökningarna går till. Där finns också översikt av de nio stamnätskorridorerna.
Tidningen kan beställas från Transportnytts prenumerationsavdelning eller läsas som e-tidning.
EU betalar upp till halva investeringen
Typ av projekt | EU-finansiering: |
Alla typer av förstudier | 50 procent |
Gränsöverskridande järnvägsprojekt | 40 procent |
Undanröjande av flaskhalsar inom järnväg | 30 procent |
Övriga järnvägsprojekt av gemensamt intresse | 20 procent |
Inre vattenvägar, gränsöverskridande leder och undanröjande av flaskhalsar | 40 procent |
Hamnutveckling | 20 procent |
Utveckling av multimodala plattformar | 20 procent |
Frakttjänster | 20 procent |
Säkra parkeringar på vägar i stomnätet | 20 procent |
Trafikstyrning – ERTMS, SESAR, ITS | 20-50 procent |
Nya tekniker för alla typer av transport | 20 procent |
Anslagen från EU finansierar infrastrukturprojekt i stomnätskorridorerna med mellan
20 procent och 50 procent. (Källa: Fonden för ett sammanlänkat Europa, CSF)