Containerrederiet Hamburg Süd lägger om sin trafik från Felixstowe till Southampton för fem veckor framöver. I Felixstowe har ett strulande byte av den Hutchisondrivna terminalens centrala IT-system vållat stora förseningar på alla fronter de senaste veckorna.
”De fortsatta IT-problemen i Felixstowes hamn har resulterat i låg produktivitet, och det har vållat väsentliga fartygsförseningar”, noterar Hamburg Süd enligt vad som återges av transportsajten The Loadstar. Linjerna som Hamburg Süd lägger om heter NESM och NETU.
En rad rederier, inklusive Maerskägda Seago, har givit sina kunder besked om förseningar, och det har även förekommit att fartyg bara lossat och sedan lämnat hamnen utan att hinna lasta. Stora problem ska ha förekommit i flödena gentemot såväl fartyg som lastbilar och järnväg.
Enligt The Loadstar ska bekymren ha vållats av problem i införandet av hamnoperatören Hutchisons egenutvecklade terminalstyrsystem N-gen förra söndagen. Ett särskilt stort missnöje uttrycks av vissa kunder för att de anser att Hutchison har vilselett dem genom att släta över svårigheterna och framställt införandet som framgångsrikt. I Hutchisons terminaldrift över världen styr systemet N-gen över hälften av aktiviteten, enligt företagets egen webbsida.
Hutchison Ports är terminaloperatör även i Stockholms hamnar. Vid det officiella startskottet 2016 för bygget av Norviks containerhamn i Nynäshamn utanför Stockholm, mötte Transportnytt Hutchison Ports Europadirektör Clemence Cheng. Han framhöll då företagets hamnstyrsystem som en viktig konkurrensfördel, och utlovade för Norviks del ett IT-system i världsklass när verksamheten öppnar år 2020.
Alexander Kristofersson