Så många e-handelskonsumenter är intresserade av hållbara hemleveranser.
Den kanadensiska logistikkonsultkoncernen Descartes har publicerat en ny studie om e-handelskonsumenter och deras uppfattning om hållbara leveranser.
Enligt studien är 57 % av de tillfrågade konsumenterna ganska/mycket intresserade av hållbara hemleveranstjänster, medan 89 % känner att deras vilja att betala mer för hållbara leveranser påverkas av det rådande ekonomiska läget.
Dessutom uppgav 34 % att de ekonomiska påfrestningarna hade påverkat denna motivation avsevärt/drastiskt.
Samtidigt framgår det av studien att hela 99 % av de tillfrågade konsumenterna redan gör/är öppna för att göra mer för att minska sitt miljöavtryck.
Fyra av tio (38 %) svarade dessutom att att de regelbundet/alltid fattar köpbeslut baserat på produktens eller företagets miljöpåverkan.
– Trots de ekonomiska påfrestningar som många konsumenter står inför idag, är intresset för att köpa varor från företag med hållbara affärsmetoder, inklusive miljövänliga alternativ för hemleverans, fortsatt stort, kommenterar Ken Wood, EVP Product Management på Descartes.
Han tillägger:
– Genom att ta vara på denna möjlighet att utbilda konsumenter i alla åldersgrupper om kostnadseffektiviteten i många miljövänliga leveransalternativ kan återförsäljarna bättre differentiera sina tjänster och bygga upp varumärkeslojalitet. Eftersom majoriteten av de miljövänliga alternativen också ökar leveranstätheten och leveranseffektiviteten bidrar de också till att minska transportkostnaderna för återförsäljare.
Studien ifråga heter ”2024 Home Delivery Sustainability Report: The Environmentally Conscious Consumer Under Pressure”. 8 000 konsumenter i nio europeiska länder, Kanada och USA tillfrågades.