Den 1 juli, om drygt tre veckor börjar de internationella kraven på vägning av containrar att gälla. Näringslivets transportråd vill ha en övergångsperiod på tre månader innan reglerna börjar tillämpas på allvar. Transportrådet vill också att det ska bli tillåtet att väga containrarna medan de är lastade på en lastbil.
Transportstyrelsen blev inte klar med sitt slutgiltiga förslag för hur vägning av containrar (Verified Gross Mass, VGM) ska gå till förrän 19 maj. Det har inneburit att transportköparna i industrin har alldeles för en orimligt kort tid att införa förslaget, eftersom det ska börja gälla redan vid halvårsskiftet anser Näringslivets transportråd.
– Naturligtvis är det bra att man inför de här reglerna om vägning av containrar, det har med säkerheten på sjön att göra, säger Rickard Backlund på SSAB, som är ansvarig för koncernens transportsystem på global nivå. Han är Transportrådets talesperson i frågan om containervägning.
– Den korta tidshorisonten för att införa nya arbetssätt som uppfyller kraven i föreskrifterna, kommer att vara den största utmaningen för oss. Dessutom skiljer sig reglerna åt mellan olika länder
Transportrådet har lämnat sitt remissvar på Transportrådets förslag hur vägningen ska gå till. Några av de viktigaste synpunkterna är:
• Inför en tre månader lång övergångsperiod fram till 1 oktober då man tar stor hänsyn vid tillsynen och ger transportköparna möjligheter att rätta till sina processer. Det är något som även den internationella sjöfartsorganisationen IMO rekommenderar.
• Låt företagen själva bestämma i vilket format uppgifterna om containervikt ska överlämnas till rederierna. I Transportstyrelsens formulär för VGM finns flera uppgifter som är överflödiga. Det är till exempel mottagare och destination.
• Gör det tillåtet att väga containrarna när de är lastade på en lastbil eller ett släp. Då kan man använda en fordonsvåg och sedan räkna bort vikten på själva lastbäraren.
(Läs också: Väg containern så tidigt som möjligt)
Mats Udikas