På 26 000 kvadratmeter logistikyta i Arlandastad rullar nu det nya distributionslager, i Brings regi, som ska förse Stockholms e-handelskonsumenter med snabba Ikealeveranser.
Hemleveranserna för Ikea har länge varit ett av Brings tyngsta uppdrag i Sverige, men då har det alltså handlat om transporterna. När Ikea nu lägger ut ansvaret för en femtedel av sina svenska e-handelsleveranser på en tredjepartslogistiker, är det både ett nytt upplägg för Ikea i Norden och en ny fjäder i Brings hatt.
Den nya anläggningen innebär att en femtedel av Ikeas svenska e-handelsflöde bryts ut från centrallagret i jönköpingska Torsvik, som resten av de Nordiska hemleveranserna fortsätter att utgå ifrån. Stockholmslagret kommer bara att serva just Stockholmsområdet, där postnumren börjar på 1 – och då bara med hemleveranser. Någon försörjning till varuhusen kommer inte att gå den här vägen. Runt 100 000 hemleveranser väntas utgå härifrån redan första året, alla med försändelser som är för stora för att kunna gå som postpaket.
Under helåret från september i fjol till augusti i år uppgick Ikeas svenska e-handel till 672 miljoner kronor, vilket utgjorde drygt 4 procent av den totala svenska försäljningen. Tillväxten i företagets e-handel var 12 procent.
Omkring 100 väntas nyrekryteras hos Bring för att arbeta vid anläggningen. Fastigheten har 26 000 kvadratmeter logistikyta. Redan idag ligger varor på 20 000 av de 26 000 pallplatserna i ställagen.