Koreanska Hyundai Forklifts får en mer framträdande profil i landet. Den svenska generalagenten Ottosson Truck i Sölvesborg har slipat på varumärket. Ottosson nyanställer under det kommande året och fortsätter jakten på företag att köpa upp.
Varumärket Hyundai Forklifts kliver fram och blir jämställt med Ottosson Truck i den nya varumärkesplattform som utvecklats med hjälp av reklambyrån Annaochanna. Den nya plattformen har tagits fram under överinseende av Hyundais Europaledning i Belgien. En avsikt med satsningen är att framhäva förändringen av Ottosson Truck, där man går från att vara ett regionalt familjeföretag till att bli ett nationellt starkt varumärke.
Anette Saleskog som tagit över som ägare av företaget efter sin far Sven-Eric Ottosson och idag är affärsutvecklare och marknadschef, säger att man vill fortsätta expandera genom att köpa mindre och medelstora truckföretag. I första hand söker man i Mellansverige och i de västra delarna av landet. Sedan tidigare ingår All-truck, Norrköping, och delar av det tidigare Lindells truck, Helsingborg i företagsgruppen.
Under kommande året räknar man med att nyanställa fem personer. Redan har man rekryterat Jonas Persson som storkundsansvarig. Han kommer senast från Stena Recycling.
Ottosson Truck är i första hand starka på truckar till industrin. Dit hör även stora maskiner till hamnar och till skogsbranschen. Men Anette Saleskog framhäver också gärna Hyundais sortiment av lagertruckar.
Utöver det koreanska märket Hyundai, har Ottosson de svenska truckmärkena Abeko och Semax i programmet, liksom irländska Combilift. Från spanska Tecna hämtar man dragtruckar.
Ottosson Truck omsätter omkring 60 miljoner kronor och har vuxit med cirka 20 procent per år under de senaste två åren. Vd är Bengt Joelsson.
Mats Udikas