Hogia kommer att leverera terminalsystemet som ska sköta hanteringen av godstransporter i den nya Värtahamnen i Stockholm. Terminalsystemet ingår som en del av en övergripande ITS-lösning från österrikiska Swarco.
Stockholms hamnar gör nu en stor ombyggnad av Värtahamnen som används för färjetrafik. Det är en av Stockholms största hamndelar och hanterar varje år 4 miljoner passagerare och 1,7 miljoner ton gods. Hamnen kommer att använda ett terminalsystem från Hogia för godshanteringen i hamnen.
Det kommer att hantera godstransporter hela vägen från ankomst till hamnen till lastning ombord på färjan för vidare transport. Terminalsystemet blir en del av en övergripande ITS-lösning (Intelligent Transport Systems) för hela hamnområdet. Österrikiska Swarco är huvudleverantör. Terminalsystemet ska därmed integreras med andra it-system. Det är exempelvis systemen som styr inpassering och rederiernas system för bokning.
Information skickas i realtid mellan systemen, trailrar kan spåras när de befinner sig i hamnen. Terminalsystemet minimerar den manuella hanteringen vilket förenklar administrationen och ger en effektiv och säker hantering av godstransporterna framhäver Hogia i ett pressmeddelande.
Systemet ger även stöd för manuell materialhantering. Det är exempelvis lossning eller flytt av gods inom hamnområdet. Truckförararna får arbetsorder till sig med information om positionen för en viss trailer och hur den ska hanteras. Handlar det om farligt gods får truckföraren också information om vilken typ av gods det är. Hamnens centrala övervakningssystem kan när som helst inhämta godsets position.
Den nya hamnen i Värtan kommer att vara helt klar under 2016. Då har hamnen fått en ny pir, en ny passagerarterminal och fem nya moderna kajlägen. Ombyggnaden kostar omkring 2,8 miljarder kronor.