Det är framför allt störningar i tillgången på containrar och fartyg som ökat fraktpriserna till sjöss och driver på byggandet av nytt tonnage just, enligt den återkommande analysen Drewry´s Container Forecaster.
”Marknaden är verkligen helt galen just nu”, skriver konsult- och analytikerfirman Drewry´s i sin senaste branschanalys Container Forecaster som publicewrades nyligen.
Enligt Drewry´s kommer 2021 bli det första året någonsin i historien som containersjöfartens samlade vinster närmar sig 100 miljarder US-dollar (omkring 870 miljarder SEK). Det skulle enligt Drewry´s i så fall motsvara mer än ett årtiondes vinster för containersjöfarten.
Bakom de höga vinsterna för containersjöfarten ligger bristen på containrar och fartygskapacitet som i sin tur orsakats av nedstängningen av hamnar till följd av pandemin. En annan bidragande drivkraft är den stadigt växande globala handeln och i synnerhet e-handeln.
Drewry´s spår fortsatta höjningar av fraktpriserna i världen med i snitt 50 procent under innevarande år (2021).
Samtidigt varnar Drewry´s för att den nuvarande takten på byggandet av nya större containerfartyg riskerar att skapa en situation med överkapacitet redan 2023 då många av fartygen satts i trafik, och tillväxten i den globala handeln spås avta.