Svenska logtech-bolag fortsätter att locka till sig riskkapital. Tom Andersson från Trafikanalys, som talar i ämnet på Logistik & Transport-mässan, förklarar varför.
Investerare har under ett antal år tillbaka satsat miljardbelopp på nystartade svenska företag inom sektorn för logistik och e-handel. Typiska bolagsnamn som nämns i sammanhanget är Einride, Instabox, Budbee, Workify och Kavall.
Attraktionskraften i de svenska logtech-bolagen bekräftas av tillgänglig statistik. Enligt Tillväxtverket hamnar Sverige på en fjärdeplats i Europa när det gäller antalet satsade riskkapitalkronor på startups som ägnar sig åt logistik, e-handel och leveranser.
”Väldigt imponerande”
— Visst finns det skäl att prata om det svenska logtech-undret. Vi är väldigt starka på last mile-transporter, e-handel och distribution. Sett till landets storlek är det väldigt imponerande vilka summor det handlar om, säger Tom Andersson, utredare på myndigheten Trafikanalys, som ska tala om samma ämne — det vill säga ”Det svenska logtech-undret” — på Logistik & Transport-mässan som arrangeras i Göteborg den 8-9 november.
Han fortsätter:
— Framförallt är det företag som är inriktade på elektrifierade och autonoma fordon och bolag som på olika sätt digitaliserar logistikbranschen som lockar investerarna.
Förra året investerade riskkapitalister fem miljarder kronor i svenska logtech-startups, och trots det kärvare ekonomiska klimatet har investeringsviljan varit fortsatt hög även under 2022.
— Ja, det är fantastiskt märkligt. 2021 låg investeringarna på rekordhöga nivåer, men efter det första dryga halvåret i år ser summorna ut att bli ännu större. Så här långt (slutet av september 2022, reds anm) ligger årets summa på cirka tre miljarder kronor, och det ska väldigt intressant att se hur det utvecklar sig.
”Flera förklaringar”
Enligt Tom Andersson finns det flera förklaringar till att svenska startups lockar till sig kapital på det här sättet.
— För det första är vi i Sverige kända för att vara early adapters, och det gäller både konsumenter och företag. Vi är nyfikna på ny teknik och hur vi kan göra business av det. De drivkrafterna ska inte underskattas.
En annan orsak är den starka ingenjörstradition som länge har präglat Sverige och skapat tunga industriföretag som Volvo, Scania, Ericson och SKF.
— Just fordonsindustrin är i sin tur väldigt viktig som motor när det gäller att driva fram nya, innovativa företag.
Platta organisationer
En tredje faktor bakom ”det svenska logtech-undret” är att svenska företag i regel har icke-hierarkiska och platta organisationer.
— Det gör att det inte blir så långa ledtider mellan idé och investeringsbeslut. Det innebär också att företagen i sig har en förmåga att glida horisontellt och hoppa mellan nischer. Detta är något som har skapat tekniska utvecklingsmöjligheter och inneburit ovanligt utvecklade företagssamarbeten, vilket i sin tur skapat nya innovationer.
Fotnot: En längre intervju med Tom Andersson finns i Transportnytt nr 8-2022. Här kan du läsa en promemoria/rapport i ämnet, som Tom varit författare till.