Jo Kristian Okstad fick på måndagen hastigt lämna sin post som vd för Helsingborgs hamn. Politikerna i styrelsen tycker inte att han har rätt profil för att förverkliga ägarens, stadens, idéer. Jo Kristian Okstad själv befarar att de politiska vägvalen gör det svårt för hamnen att bli den ledande containerhamn den sagt sig vilja vara.
Skilda recept för hamnens långsiktiga framtid låg bakom att styrelsen för Helsingborgs hamn den 19 november lät sin vd Jo Kristian Okstad lämna stolen med omedelbar verkan. När Transportnytt talar med honom dagen efter beklagar han att han inte fått tillräckligt gehör hos stadens politiker för förändringar som han bedömer att en konkurrenskraftig containerhamnsverksamhet förutsätter.
– Jag tror att Helsingborgs Hamn har goda förutsättningar att växa inom containersegmentet men då krävs att man moderniserar terminalen så att den kan hantera de större volymerna. Där tror jag inte vi har helt samma uppfattning, säger Jo Kristian Okstad.
I ett pressmeddelande på tisdagsförmiddagen meddelade styrelsen beskedet offentligt. Bakgrunden uppges vara att staden förtydligat sitt hamnbolags uppdrag, och det står att styrelsen nu påbörjar rekryteringen av en vd som kan realisera ägardirektiven. Styrelsen sägs ha varit enig i beslutet.
– Vi ser inte på frågan om den långsiktiga utvecklingen på samma sätt, säger styrelsens ordförande Ulrika Stålnacke (M) till Transportnytt.
Trots de egna uppgifterna om ett ägardirektiv vill hon dock inte alls gå in på vad de skilda synsätten har gällt i sak. Om att skilsmässan gått så hastigt säger hon så här:
– Ibland blir det så. Ibland känner man att vi drar inte åt samma håll utan vi bör gå skilda vägar. Då kan det vara bäst att avsluta arbetsrelationen så snabbt som möjligt.
Tillfällig vd för Helsingborgs hamn under rekryteringen blir Jan Kluge, som bland annat har varit chef för Barsbäcks kärnkraftverk.
En av de största frågorna för Helsingborgs hamn just nu är de detaljerade planer som finns för ett samgående med CMP, hamnarna i Malmö och Köpenhamn.
– Dörren är fortfarande öppen för ett samgående med CMP, säger styrelseordföranden Ulrika Stålnacke.
Hon nämner att CMP och Helsingborgs hamn nu håller på att färdigställa en gemensam rapport där synergierna av ett samgående beskrivs. Den ska redovisas för respektive styrelse inom någon vecka och därefter hinna diskuteras med ägarna innan beslut kan fattas.
Jo Kristian Okstad själv bedömer att förutsättningarna för samgåendet inte försämras i och med att han slutar. Han tycker sig inte se koppling mellan frågorna.
– Det har inte funnits några kontroverser kring samgåendefrågan, säger han.
Jo Kristian Okstad tycker sig ha haft ett gott samarbete med styrelsen som sådan, och säger sig ha levererat precis vad den önskat sig både i fråga om resultat och verksamhetsutveckling. Han har dock funnit det besvärande att beslut som förankrats i styrelsen av och till har fått rivas upp en tid senare, när stadens politiker utanför styrelsen haft annan uppfattning. Bristen på samordning mellan stadens centrala politiker och dem i hamnstyrelsen har gjort styrningen bekymmersamt otydlig, anser han. Sammantaget tycker Jo Kristian Okstad att dessa beslutsfattare utanför styrelsen inte har varit tillräckligt lyhörda gentemot de behov som modern hamnverksamhet har.
– Jag tror att valen och besluten som man har tvingat på bolaget kan få negativa konsekvenser för hamnens utveckling, och det är väl skälet till att vi har hamnat i det här läget, säger Jo Kristian Okstad.
Alexander Kristofersson