Konecranes har utvecklat en reachstacker med hybriddrift. Företaget uppger att bränsleförbrukningen minskar med minst 30 procent genom att man använder hybridteknik. Helsingborgs hamn är först med att testa den nyutvecklade trucken.
Konecranes uppger att man utvecklat världens första reachstacker med hybriddrift Trucken har en lyftkapacitet på 45 ton och har en diesel-elektrisk hybriddrivlina, ett elektrifierat hydrauliskt lyftsystem och ett elektriskt energilager.
Enligt Konecranes pressrelease ger hybriddriften betydande kostnads- och miljöfördelar. Bränsleförbrukning och utsläpp minskar med minst 30 procent. Samtidigt ökar prestanda när det gäller acceleration och respons.
Reachstackern utnyttjar energin från bromsning och sänkning av last lagras för senare återanvändning uppger Anders Nilsson, teknisk direktör, Konecranes.
Den nya reachstackern testas just nu i Helsingborg hamns containerterminal. Där är man nu entusiastisk över att få vara med att testa den nya lösningen, säger Mats Fernebrand som är servicechef i hamnen.
Helsingborgs hamn är Sveriges näst största containerhamn och hanterar över 350 000 teu (motsvarande 20-fots containrar) varje år. Konecranes är en av Sveriges tre tillverkare av tunga truckar för bland annat timmer- och containerhantering. Tillverkningen sker i Markaryd och nyligen rullade man ut truck nummer 4000.