Den omtalade utredningen om Fossilfri fordonstrafik har överlämnats till regeringen av utredaren Thomas B Johansson. Utredningen hävdar att användningen av fossila bränslen i vägtrafiken kan minska med 80 procent fram till 2030. Utredningen får dock hård kritik för att sakna strategi för hur det ska gå till.
It- och energiminister Anna-Karin Hatt tog emot det nästan 1100 sidor tunga betänkandet Fossilfrihet på väg, SOU 2013:84, av den särskilda utredaren professor Thomas B Johansson strax före jul. Det kan laddas ner på regeringens webbplats.
Uppdraget var att kartlägga handlingsalternativ för att minska beroendet av fossila bränslen för transporter. En lång rad experter och sakkunniga har medverkat. Det är möjligt att minska användningen av fossila bränslen i vägtrafiken med 80 procent år 2030, enligt utredaren. År 2050 kan vägtrafiken kan vara helt fossilfri.
Utredningen vill minska beroendet av fossila bränslen med hjälp tekniska lösningar som biobränslen, genom att använda eldrivna bilar och energieffektiviseringar. Men nya beteendemönster som leder minskad bilkörning spelar också en viktig roll i utredarens vision.
Utredningen har fått stark kritik, inte minst internt:
• Utredningens huvudsekreterare professor Per Kågesson avgick i oktober i år. I ett särskilt yttrande säger han bland annat att utredningens tillkortakommanden beror på ”bristfällig analys och önsketänkande”.
• Sakkunniga från finansdepartementet konstaterar i ett annat yttrande att det inte går att bedöma om utredningens förslag att gynna biodrivmedel med en så kallad prispremiemodell är genomförbart. Det kan strida mot EU:s regler och vara konkurrenshämmande.
• Branschorganisationen Bil Sweden menar att omställningen är nödvändig, men måste gå i en resonabel takt.
• Branschorganisationen Transportgruppen säger att utredningen inte visat hur Sverige ska kunna gå före EU på klimatområdet och samtidigt klara samhällets transportbehov och näringslivets konkurrenskraft.
Vad som händer nu är oklart. Anna-Karin Hatt sa att hon skulle ägna julhelgen åt att läsa den tjocka utredningen. När och hur den ska gå ut på remiss är inte klart. Frågan är under beredning, var svaret från Anna-Karin Hatts pressekreterare Jonas Johansson dagarna före jul:
– Remissförfarandet sker inte med automatik. Det kan också vara hela eller delar av utredningen som går på remiss. Direkt efter att utredningen presenterats för pressen deltog Anna-Karin Hatt och Thomas B Johansson på ett seminarium arrangerat av tankesmedjan Fores. Seminariet var mer än fullsatt.
Fores, som kallar sig den gröna liberala tankesmedjan, har tagit initiativet till det så kallade 2030-kansliet. Tankesmedjan driver frågan om fossilfria transporter tillsammans med en grupp av energi- och transportföretag. Mattias Goldmann, tidigare på Gröna Bilister, är nytillsatt vd för Fores och leder också 2030-kansliet.