Flera nykomlingar har ansökt om att få köra tågtrafik på attraktiva sträckor och tider under 2014. Samtidigt inleds stora underhållsarbeten på spåren.
– Det behövs en utvecklad modell för kapacitetsfördelningen på spåren, sammanfattade regeringens utredare Gunnar Alexandersson under konsultföretagets WSP:s seminarium om järnvägens heta frågor.
Det är Trafikverket som ansvarar för Tågplan 2014 som fördelar spårkapaciteten mellan järnvägsoperatörerna. Flera privata aktörer tävlar just nu med SJ om persontrafik på bland annat den attraktiva sträckan Stockholm-Göteborg nästa år. Planen för 2014 blir offentlig 20 september.
Tommy Jonsson, chef för Trafikverket Samhälle ansvarar för myndighetens planering. Under WSP:s seminarium om järnvägens heta frågor i slutet på augusti, sa han att ett problem i arbetet med nästa års trafikplan är de stora underhållsarbeten som nu ska göras. Det minskar spårkapaciteten. Bedömningen är att det kan ta mellan sju och tio år innan det blir bättre igen.
Kapacitetsfördelningen går i korthet till så att operatörerna ansöker om sträckor och tider. När önskemålen krockar med varandra inleder Trafikverket förhandlingar med de inblandade. Om förhandlingarna inte går i lås så avgör Trafikverket med hjälp av bedömningar av den samhällsekonomiska nyttan av olika transporter.
Mats Nyblom på Hector Rail frågade sig hur man samhällsekonomiskt kan jämföra ett tåg med lika mycket last som uppemot 50 timmerbilar med ett X2000-tåg med lika många passagerare som ryms i 4-5 ledbussar.
Även SJ:s planeringsdirektör Jens Wigren kritiserade tilldelningsreglerna som han menade innebar en oförutsägbar situation för operatörerna:
– Om jag vore investerare skulle jag inte våga satsa i nya lok och vagnar i den här situationen. Wigren krävde förutsägbarhet och också kortare tilldelningsperioder.
Tågoperatörernas vd Christel Wiman ifrågasatte den roll som Trafikverket har som trafikfördelare och sa också att hon var tveksam till att använda samhällsekonomiska bedömningar för det här.
Gunnar Alexandersson som har utsetts till regeringens utredare av konsekvenserna av avregleringen av järnvägen menade att det behövdes en utvecklad modell för hur kapacitetsfördelningen på spåren skulle gå till. Han gav också några inblickar från EU:s arbete med det fjärde järnvägspaketet.
I seminariet deltog också Eskil Sellgren i som samordnar WSP:s globala järnvägssatsning. Susanne Nielsen-Skovgaard på företagets enhet för Trafik- och infrastruktur fördelade ordet, medan Fredrik Bergström affärsområdeschef för WSP Analys och strategi ledde frågestunden.